Het Sint-Niklase bedrijf heeft haar thuishaven in de Slachthuisstraat en is als advies- en ingenieursbureau al betrokken geweest bij heel wat complexe projecten in de haven van Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam kiest MariTeam Engineering VOF (een samenwerkingsverband tussen SBE en de Nederlandse ingenieursbureaus MUC en Iv) voor de vervanging van 2,6 kilometer diepzeekademuren van de Delta Terminal in de Europahaven.
Lees ook: Studiebureau SBE opent nieuwe kantoren én eigen café: “Draagt bij tot het welzijn op de werkvloer”
Het zogenoemde project Omega is onderdeel van de ontwikkeling van een nieuwe containerterminal in de haven van Rotterdam en moet de breedtevermindering van het havenbekken bij het vervangen van de kade minimaliseren. “Het uitgangspunt is dat de nieuwe verankerde constructie zo dicht mogelijk bij de bestaande kade wordt geplaatst”, zegt tendermanager Jan Putteman.
Uniek in zijn soort
“Daarbij moet de bestaande kade een constructieve functie hebben voor de komende honderd jaar. Dit project vraagt om diepgaande kennis die wordt gestroomlijnd met een robuust en tegelijk flexibel ontwerpproces. De voorbije jaren hebben we voor het havenbedrijf al enkele mooie projecten begeleid. Het waren telkens complexe projecten met een hoge tijdsdruk waaraan wij als team hard hebben gewerkt en waarin we verder konden groeien. Die ervaring zal ongetwijfeld van pas komen voor project Omega, want dit is echt wel uniek in zijn soort.”