Severine Distave, die sinds één jaar de titel van VP marketing and Innovation bij Alpro op haar visitekaartje heeft staan, mag zich sinds vorige week marketeer van het jaar noemen.
Dat dankt deze bio-ingenieur van opleiding volgens de jury van deze wedstrijd aan de omzetverdubbeling die het merk in vijf jaar heeft gerealiseerd én aan het feit dat marketing op een professionele manier heeft ingezet op innovatie, onder meer door het bespelen van de digitale media.
Severine Distave is sinds 2010 aan de slag bij Alpro in Gent nadat ze eerder ervaring opdeed bij onder meer Unilever. Sinds vorig jaar is ze verantwoordelijk voor de volledige strategie van de producten. Dat gaat van onderzoek en ontwikkeling tot contacten met wetenschappers en van het kijken naar de verpakking tot het rekening houden met de eetculturen in de verschillende landen waarin Alpro actief is. Al is de uitgedragen boodschap altijd dezelfde: Alpro is lekker en gezond.
Alpro werd zowat vijfendertig jaar geleden door voedingsbedrijf Vandemoortele Groep gelanceerd. Dat gebeurde aanvankelijk met producten op basis van soja, zoals sojamelk. Later kwamen er innovaties op basis van amandel, kokos en cashew. In 2009 nam het Amerikaanse WhiteWave Foods, een onderdeel van Dean Foods, Alpro over. Afgelopen zomer kwam het merk in handen van Danone nadat de Franse multinational WhiteWave Foods had overgenomen.