Schrijnwerkerij uit Zomergem en dakwerkbedrijf uit Oosterzele failliet

00000000000000000000000000000000000brushorecfaiDe economie heeft wereldwijd nog altijd te maken met grote onzekerheden, en dat straalt ook af op de toekomstverwachtingen voor onze kleine en middelgrote bedrijven.  Welke invloed heeft  de moeilijke oefening die China aan het doen is om zijn economie meer in evenwicht te brengen? Kan het nog lang duren dat de economische motor ondanks de miljardeninjecties van de centrale banken blijft sputteren? Wat zullen de gevolgen zijn van een mogelijke Brexit?

Dichter bij huis slaat met name de horeca alarm na de terreuraanslagen van 22 maart.

Kleine ondernemers, vooral handelaars en horeca-uitbaters leden op de dag van de terreuraanslagen in Brussel gemiddeld 35% omzetverlies. Ook de dagen erop bleef het verlies oplopen tot een derde van de normale omzet. 4 op 10 ondernemers verwacht ook nog de komende maanden omzetverlies te lijden of boekingen of aankopen te mislopen. Dat blijkt uit een rondvraag van Horeca Vlaanderen en UNIZO bij 705 ondernemers, voornamelijk horeca en retail, in alle Vlaamse provincies en Brussel.

“Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident. Zij hebben het sowieso al moeilijk sinds de lockdown in november. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ondernemers van de Kust tot in Maaseik voelen de impact. En dat in verschillende sectoren en over een lange periode”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Het hardst getroffen zijn de kunststeden die een groot deel van hun toeristische inkomsten halen uit buitenlandse toeristen. Maar ook ondernemers in de Kempen, het Meetjesland of de Westhoek melden dat ze een grote impact ondervinden. Kijken we naar de sectoren onderling, dan blijkt de impact op de horeca iets groter. Zo geeft 7 op 10 horeca-uitbaters aan economische schade te hebben geleden, terwijl dat in andere sectoren 60 procent is. Het omzetverlies is dan weer lager dan in de retail. Bijna de helft van de horeca-uitbaters verwacht ook de komende maanden verliezen, terwijl dat algemeen 4 op 10 is.

“Horecazaken voelen de impact ook op langere termijn. Langs de ene kant zijn er de annuleringen, maar ook de boekingen blijven uit”, zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.  Om de schade enigszins te beperken, probeert 1 op 5 via commerciële kortingen klanten alsnog over de streep te trekken, “maar het blijft een verlieslatende operatie”.

UNIZO en Horeca Vlaanderen – net zoals ruim de helft van de ondernemers – dringen aan op een grootschalige campagne om het imago van heel België op te krikken. “Toeristen garanderen dat het hier 100% veilig is, kan niet en dat kan nergens ter wereld. Maar we kunnen ze wel tonen dat het in Brussel en de rest van België nog steeds aangenaam is om te winkelen, logeren, eten en drinken en culturele activiteiten te doen”, zeggen beide organisaties.

Horeca Vlaanderen en UNIZO roepen de overheid, maar ook de toeristische instanties en grootsteden op om middelen vrij te maken voor dergelijke imagocampagne.  Ondertussen blijft de faillissementsgolf aanhouden. Vorige week gingen in Oost-Vlaanderen opnieuw een twintigtal bedrijven over de kop, waaronder een dakwerkbedrijf uit Oosterzele en een schrijnwerkerij uit Zomergem. De volledige lijst vindt u op http://www.madeinoostvlaanderen.be/falingen.