thumbnail_SALUBRIS Filip Peeters, operationeel manager Salubris; Laurent Sintobin, voorzitter Salubris; en Walter Beyen, Vectis Filip Peeters, Laurent Peeters, Dirk Salens. Foto RR

Schoonmaakbedrijven fuseren tot nieuwe nummer drie op de Belgische markt

AALTER - Drie Belgische distributeurs en producenten van schoonmaakproducten en -materialen smelten samen tot één groep. Salubris wordt daarmee meteen de derde speler op de Belgische markt.

In de nieuwe schoonmaakgroep bundelen drie bestaande bedrijven de krachten: Essef, Salubris en Igepa Cleaning. Het initiatief voor de vorming van deze groep ligt bij Laurent Sintobin van Essef.

Na de overname van Salubris door Essef in oktober 2022 werd nu ook een overeenkomst bereikt met Igepa voor de integratie van Igepa Cleaning. Daarbij wordt Igepa een minderheidsaandeelhouder van de nieuwe groep, die voortaan zal opereren onder de merknaam Salubris.

B2B-markt

Salubris blijft zich vooral op bedrijfsklanten richten, zoals grote schoonmaakbedrijven, industriële ondernemingen en zorginstellingen. Op die B2B-schoonmaakmarkt is Boma marktleider. Door Essef, Salubris en Igepa Cleaning samen te fuseren, komt er een derde grote speler op de Belgische markt.

“Met deze sterke nieuwe groep mogen we ambitieus zijn”, zegt Laurent Sintobin, die voorzitter wordt van de raad van bestuur van Salubris. “We willen onze marktpositie verder consolideren. Dat willen we doen door organisch te groeien en door overnames te doen.”

Hoofdrol

De huidige vestiging van Salubris in Aalter wordt meteen ook de uitvalsbasis van de groep. Die zal tussen zestig en zeventig medewerkers tellen en het huidige personeel blijft op post. Investeringsfonds Vectis leidde de fusie tussen de drie schoonmaakgroothandels in goede banen en stapt ook mee in het kapitaal van Salubris.

“We zijn ervan overtuigd dat één plus één plus één meer is dan drie”, vertelt Salubris-CEO Filip Peeters. “Salubris is actief op een stabiele, toekomstbestendige markt die tegen een stootje kan. Met deze nieuwe structuur zijn we gewapend om de komende jaren een groeiverhaal te schrijven en een hoofdrol te spelen in de distributie van schoonmaakproducten en hygiëneproducten.”