SchoenenTorfs_bewerkt-1

Schoenen Torfs ziet omzet stijgen

SINT-NIKLAAS – “Wie zegt er dat retail dood is?” Met die woorden reageerde Wouter Torfs met grote tevredenheid op de omzetcijfers voor 2017 van Schoenen Torfs. Het totale plaatje, zowel in de fysieke winkels als op de webshops, toont een positieve trend aan.

Schoenenketen Torfs kan met een gerust hart op het voorbije jaar terugkijken. Het bedrijf uit Sint-Niklaas boekte in 2017 een omzetgroei van 7,7 procent. “Er gaan te veel stemmen op dat retail, zoals we die kennen, ten dode is opgeschreven. Dat pessimisme is jammer want het weegt op de sector en blijkt dus niet waar te zijn. Niet alleen de buitenlandse spelers, maar ook wij spelen nog goed mee”, vertelt Wouter Torfs, ceo van Schoenen Torfs.

Sterkte van e-commerce

De grootste stijging manifesteerde zich in het onlinesegment. De verkoop via de eigen webshop groeide met 37,5 procent. Een extra focus op digitale marketing bij Schoenen Torfs blijkt zo effectief te zijn. Ook het komende jaar zal de schoenenketen op dit segment blijven inzetten.

Maar de consument blijft ook, en vooral, de fysieke winkel trouw. Daar was een vooruitgang van 5,5 procent in de omzet merkbaar. De grote meerderheid doet zelfs exclusief aankopen in de winkel. Het gaat dan om zo’n 85 procent. 10 procent combineert offline en online shoppen en de overige 5 procent is volledig overgeschakeld op de webshop.