Het besef dat dat winkeliers op een goudmijn van data zitten, die hen bijvoorbeeld kan helpen om het voorraadbeheer of hun marketingcampagnes te optimaliseren, begint stilaan te groeien. “Maar vaak beschikken ze nog niet over de knowhow die nodig is om al hun gegevens correct te analyseren en om op basis van die analyses de juiste acties te ondernemen”, zegt Sally Trivino die zich bij PrisewaterhouseCoopers (PwC) over data-analyse buigt.
PwC krijgt naar eigen zeggen steeds meer vragen van retailers zoals uitbaters van modeboetieks en aanbieders van multimedia om hen bij te staan bij het analyseren van hun data. “Voor een lingeriewinkel hebben we onlangs op basis van de kassascans bekeken welke beha’s het snelst out of stock waren in een bepaalde periode en welke omzet de winkel daardoor was misgelopen”, legt Sally Trivino uit. “Tegelijk konden we op basis van ons onderzoek bekijken hoe lang het duurde en welke kortingen moesten worden toegestaan om de stukken waarvan er te veel in voorraad waren, te kunnen slijten.”
Het is geen geheim dat de retail de jongste tijd sterk bezig is met big data in een poging om klanten beter op hun wenken te bedienen en zo de concurrentie met de e-commerce te blijven aangaan. Maar het is volgens Sally Trivino een misverstand dat iets als de beacontechnologie alleen zou weggelegd zijn voor de grotere winkelbedrijven. “Ook de kleine detailhandelaar kan daar zijn voordeel mee doen omdat een grondige analyse van de data het voorraadbeheer en de marketinginspanningen kan optimaliseren. Sensoren in de etalage bijvoorbeeld, kunnen heel veel indicaties geven over wat er moet gebeuren om de klanten over de streep te halen om de winkel binnen te gaan.