Het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) reikte eerder dit jaar subsidies uit voor het project Generation T, ontstaan uit een samenwerking tussen The Shift en Act4Change. Eén van de drijvende krachten achter Generation T is de befaamde onderneemster Sihame El Kaouakibi, die eerder in de kijker liep met het project Let’s Go Urban.
The Shift is een organisatie die particulieren, bedrijven, overheden en academici samenbrengt die willen werken rond duurzaamheid.
Deze samenwerking tussen ‘unusual suspects’, is volgens FIDO nodig om naar een duurzamere maatschappij en economie te gaan. De andere organisator, Act4Change, is dan weer vooral gericht op jongeren. Jonge voortrekkers ondersteunen in hun engagement is hun motto.
Generation T werd opgericht met als hoofddoel een netwerk van jongeren op te bouwen die willen meewerken aan een duurzame samenleving. The Shift hoopt onder andere door dit project om ook haar leden tot verder engagement te stimuleren wanneer de jongeren van Generation T hun scherpe en kritische blik ook op hun organisatie of bedrijf richten. Om onze maatschappij te verduurzamen is innovatie en sensibilisering van jongeren essentieel. Het FIDO is er van overtuigd dat Generation T een ambitieus project is dat een dynamische aanpak belooft.
In een een wedstrijd werd op zoek gegaan naar inspirerende jongeren die het verschil willen maken. Samen met een jury bestaande uit experten van verschillende domeinen werden uit meer dan 200 inzendingen, 100 jongeren gekozen, die zich echte “change makers” kunnen noemen.
Zowel Nederlandstalige als Franstalige jongeren tussen 18 en 35 jaar konden zich inschrijven voor deze wedstrijd. De jongeren moesten een activiteit, idee of project inzenden. Om tot de 100 winnaars te komen, werd onder andere geëvalueerd of de inzending innovatief was, of anderen verder konden bouwen op de inspanningen, of er een impact op de maatschappij was/zou zijn en of anderen geïnspireerd zouden kunnen worden. Het is het ‘potential for change’ van de jongeren dat centraal staat!
De 100 gekozen change makers zullen doorheen het komende jaar begeleid worden door The Shift, Act4Change en andere partners. Door Generation T zullen de jongeren niet alleen meer zichtbaarheid krijgen, ze zullen ook gecoacht worden en kunnen in contact komen met een breed netwerk van andere jongeren en organisaties die net zoals hen hun steentje willen bijdragen om te verduurzamen.
Op dinsdagavond 10 november vond het launchevenement van Generation T plaats. De jury was tot een keuze gekomen en de 100 jonge change makers van deze editie werden bekendgemaakt in La Tricoterie.
Eén van de honderd is Sabien Windels van het Gentse Rooffood, dat via stadslandbouw een cateringbedrijf is met gezonde voeding.
Op de website van Generation T (https://generation-t.be/nl/profielen) ziet u ook het profiel van de 99 andere winnaars die in de economie van morgen een rol van cruciale betekenis kunnen spelen.