Ook steden moeten, als ze zichzelf willen promoten en volk willen aantrekken – of dat nu werknemers zijn van bedrijven uit de buurt die er willen komen wonen of binnen- of buitenlandse toeristen – keuzes maken in de manier waarop ze zich profileren. Tot niet zo lang geleden was Oudenaarde bekend als hoofdplaats van de Vlaamse Ardennen, een regio die voor zichzelf promotie maakte met de kernwoorden “heuvelachtig, rustig en groen”.
“Maar in de wereld zijn er misschien honderd regio’s met dezelfde wezenskenmerken.”, zegt Rik Van Wallegehm, “directeur van het Centrum Ronde Van Vlaanderen”, dat in de week naar de aanloop naar de Ronde weer volop in de belangstelling staat.
Sinds een aantal jaar draait de city marketing van Oudenaarde echter rond de kernwoorden “bier, fiets en erfgoed”. En dat werpt enorm veel economische vruchten af. Honderden handelaars in en rond Oudenaarde hebben al sinds vorige week heel wat acties ondernomen om een graantje mee te pikken van de hype rond de Ronde Van Vlaanderen. Er wordt deze week in Oudenaarde en omgeving ook weer opvallend veel Engels gesproken.
“De populariteit van alles wat met fietsen te maken heeft, neemt overal ter wereld nog gestaag toe. Het is een huizenhoog cliché maar het wielrennen is met alles wat daarin gebeurt – ook list en bedrog in de vorm van doping – natuurlijk ook een spiegel van de maatschappij. En voorts is het al langer dan vandaag bekend dat wielrennen een fantastische toeristische promotor is. Het is bij benadering niet te schatten voor hoeveel tienduizenden vakanties de beelden die wielerliefhebbers of hun partners hebben gezien tijdens etappes van de Tour, de Giro of de Vuelta al de inspiratiebron zijn geweest. Ook Oudenaarde is deze week een beetje het centrum van de wereld. De hotels en bed & breakfasts zijn volgeboekt.”
Volgens een studie van een vijftal jaar geleden zou het weekend van de Ronde van Vlaanderen voor een economische meerwaarde zorgen van zowat 14 miljoen euro, maar wellicht is dat cijfer ondertussen nog een pak gestegen.