“Ik heb het geluk gehad om de voorbije drie jaar heel veel ondernemers, CEO’s en investeerders te ontmoeten. Er is 1 ding dat zeer sterk opviel: ondernemers hebben altijd tijd tekort. Ze komen zelden toe aan boeken, podcasts, webinars of opleidingen. Een newsletter met snackable advies gebaseerd op ervaringen van mede-founders, dat onmiddellijk toepasbaar is in je eigen start-up, lost dat probleem op”, legt Robin Geers uit waarom hij deze nieuwsbrief opstart.
Het eerste thema dat Robin aansnijdt is ‘hiring’. “Het juiste talent aantrekken is de grootste bottleneck voor snelgroeiende ondernemingen. Ook sales, finance en andere thema’s staan op de agenda.”
Gesprekken met CEO’s
Robin Geers vraagt op voorhand aan zijn publiek wat hun grootste challenges zijn en gaat vervolgens letterlijk op pad om deze vragen voor te leggen aan CEO’s doorheen heel Europa. “Ik praat vooral met ondernemers die het allemaal zelf hebben meegemaakt, maar die vandaag al één stap verder staan. De fouten én de oplossingen voor die fouten moeten nog vers in het geheugen liggen. De afstand mag niet te groot zijn. Een ondernemer die ondertussen duizend medewerkers heeft, zal zich zijn eerste gelukte of mislukte aanwervingen amper nog herinneren”, zegt hij.
“Ik merk een hele grote openheid bij ondernemers om hun kennis en ervaringen te delen. Ze willen elkaar vooruithelpen en schrikken er ook niet voor terug om open en bloot te vertellen over de keren dat ze tegen de muur knalden. Vroeger was dat misschien anders, dan moest je de schijn ophouden en alleen je succesverhalen in de verf zetten. Vandaag delen ondernemers hun lessons learned en fouten.”
Deze informatie giet hij ten slotte in een vlot lezende nieuwsbrief met snackable advies. Geen fluffy theorieën en clichés, maar hands on tips die je meteen kan uitproberen in je bedrijf. Ondernemers kunnen de nieuwsbrieven gebruiken als een soort zelfcheck of spiegel voor hun onderneming: Doen anderen de dingen ook zoals ik dit doe? Kan ik zaken verbeteren of ben ik al goed bezig?
Sharing knowledge
Momenteel verdient Robin geen cent aan dit project. Hij doet dit dan ook voornamelijk vanuit een passie. Robin Geers: “Ik ben een tijdlang zelf op zoek geweest naar mijn purpose, waarom doe ik wat ik doe? De conclusie kan ik in twee woorden samenvatten: sharing knowledge. Ik hou ervan om kennis te delen zodat anderen betere beslissingen kunnen nemen. Alles wat ik tot nu toe gedaan heb, het boek, de masterclasses en nu deze newsletter is hierdoor gedreven.”
Registreren voor de maandelijkse nieuwsbrief is gratis en kan via deze link. Al zo’n 500 mensen uit heel Europa meldden zich aan. Dat internationale publiek bereikt Geers door vanaf dag 1 niet enkel met Belgische CEO’s, maar ook zaakvoerders uit Amsterdam, de UK,… te gaan praten. “Ik bereik met mijn nieuwsbrief enerzijds zaakvoerders van start-ups en scale-ups, groot en klein, die willen bijleren hoe collega-ondernemers de zaken aanpakken. Een andere doelgroep zijn ambitieuze start-up werknemers. Zij zijn geïnteresseerd in hoe het allemaal werkt en nemen deze informatie mee voor mochten ze zelf ooit een bedrijf starten.”
Op termijn wil Geers de community die hij met deze nieuwsbrief creëert ook samenbrengen rond deze thema’s. Daarnaast blijft hij actief in het organiseren van de Masterclasses in samenwerking met Vlerick Business School.
Meer weten over de projecten van Robin Geers? Lees hier vorige artikels.