decupere1

Rik Decupere werkt modelstrategie uit voor de toekomst van Decupere & Partners

GENT, AALST - In 1985 begon Boezingenaar Rik Decupere helemaal alleen aan zijn ondernemersparcours. Vandaag telt zijn geesteskind Decupere & Partners 140 medewerkers in 9 vestigingen over Vlaanderen, waaronder kantoren in Aalst en Gent. Op zijn 59e ontvouwt Rik Decupere nu een strategie voor de lange termijn. Hij wil het dienstenbedrijf verder laten groeien met een uitgebreid nieuw team aan vennoten. Zelf stapt hij – om het hogere doel (de continuïteit) te dienen – uit als vennoot maar blijft hij als coach en in een commerciële functie waar nodig, op de bres staan. “Gemotiveerder dan ooit”, zegt de bescheiden ondernemer.

Hoe begon uw ondernemersverhaal?

Rik Decupere: Ik werkte voor mijn eerste job bij Electrabel, maar dat was mijn ding niet. Daarom werkte ik toen al achter de uren ook aan accountancy- of boekhoudkundige opdrachten voor kmo’s uit de regio. De drive om een eigen zaak te beginnen was niet te stoppen. in 1985 was het zo ver en begon ik als een eenmanszaak. Mijn vader verklaarde me gek.

Als u terugkijkt op een bijzonder succesrijke loopbaan, waar bent u dan het meest fier op? En wat was het pijnlijkste?

Het meest fier ben ik op de medewerkers die samen met mijn dit parcours hebben afgelegd. Mijn visie op ondernemerschap is tamelijk eenvoudig: alleen met mensen kan je groeien. Mijn pijnlijkste ervaring: de hacking die ons overviel in de zomer van 2021. Hadden we toen geen CEO in huis gehad die alles hielp opvangen, dan zou dat uitgegroeid zijn tot een heuse nachtmerrie. Dimitri Beck en de medewerkers van onze IT-afdeling deden daar een reuzenjob.

Vanwaar nu de drastische beslissing om uw aandeelhouderschap van Decupere & Partners uit handen te geven?

In 2020 hebben we met de vennoten een principiële beslissing genomen. Spijts heel wat aanbiedingen van niet de minste groepen, wilden we geen uitverkoop. Na 37 jaar op de barricades en niet stoppende groei was het voor mij duidelijk dat we op een kantelpunt stonden. Decupere & Partners was nog steeds een gerespecteerd accountybedrijf maar het ontbrak ons aan management om alles in goede banen te leiden. Het risico bestond dat de groei ons zou overstijgen.

Ik was gedurende al die jaren en samen met mijn vennoten steeds de eerste en de laatste op kantoor, maar er was meer nodig. Met Dimitri Beck hebben we nu een volwaardige en zeer competente CEO en aandeelhouder in huis die de zaken kan aansturen. Ook qua aandeelhouderschap hebben we de zaken inmiddels aangepast. Begin 2021 waren we met 5 vennoten waaronder mezelf. Nu evolueert Decupere & Partners naar een structuur met 15 vennoten-aandeelhouders. Met 5 waren we te weinig, want er mag niets gebeuren. Zelf stap ik uit als vennoot, maar ik blijf al zeker in de raad van bestuur zetelen.

Maar u was toch altijd meer dan zomaar wat ‘incontournable?

Alles mag niet staan of vallen met mij. Het was zaak om een gedeeld aandeelhouderschap in het leven te roepen, en dat in het belang van de lange termijn. Ik heb dankzij deze regeling ook meer gemoedsrust gevonden. Ik heb mezelf ook nooit de pretentie toegemeten van een ‘baas’ – in de oude betekenis van het woord- te zijn. Als je mensen wil motiveren om in te stappen als vennoot, dan moet je consequent zijn en hen perspectief én verantwoordelijkheid bieden. Ik noem dat een natuurlijk proces.

Zelf ben ik 59, maar het is nu stilaan aan de jongeren om het schip in de juiste richting te laten varen. Zelf zal ik nog als coach aanwezig blijven en waar nodig ook commerciële relaties helpen opvolgen. Ik verdwijn dus niet van het toneel. Wees gerust: er wacht ons nog werk genoeg. Regelmatig word ik aangesproken door kleinere collega’s in de sector die er de voorkeur aan geven op te gaan in een grotere groep. Want nu hebben ze geen leven, zeggen zelf: 7 dagen op 7 werken, 12 uur per dag, en daar bovenop komen nog de digitalisering of de niet aflatende stroom aan wetten. Dat kan en moet anders, luidt hun redenering. Dat kan perfect passen bij onze groeistrategie die we nog altijd nastreven.

Kan u daar een cijfer op plakken en hoe ver reiken de ambities ?

Voor dit jaar hebben we er een omzet van meer dan 14 miljoen euro op geplakt. Geografisch willen we in de komende vijf tot tien jaar ook groeien voorbij Antwerpen. Nu is Decupere & Partners al sterk aanwezig tot net voor de Kennedytunnel. We kijken ook verder, naar Limburg, de Kempen en Vlaams-Brabant. Daarnaast zijn er ook nog altijd blinde vlekken in Oost- en West-Vlaanderen met respect voor de 30 kilometer regel. Onze kantoren moeten maximaal op die afstand van elkaar liggen.

Groeien kan op twee manieren: endogeen (op eigen kracht en via uitbreiding van het klantenpotentieel) of via overnames zoals jullie al meermaals bewezen hebben. Wat geniet de voorkeur?

Meer klanten proberen te winnen, is geen evidentie, al blijft dat wel altijd de bedoeling. Nieuwe klanten vinden via overnames is dat wel. De keuze is dus snel gemaakt.

 

Wat zijn de essentiële voorwaarden waaraan een overname moet voldoen?

Ik heb altijd een aantal criteria in rekening gebracht. Zoals: de medewerkers van het overgenomen bedrijf moeten aan boord blijven, net zoals de klanten. Twee: het overgenomen team moet jong zijn, en mensen met ambitie in huis hebben. Drie: het moest stroken met ons DNA.

Hoe lang duurt het vooraleer een bedrijf volledig geïntegreerd is in jullie structuur?

Voor een kennismaking en de onderhandelingen reken ik meestal op 6 tot 9 maanden. Voor een volledige integratie op 24 maanden.

Hoe kan je mensen binden aan een bedrijf?

De fun factor is zeer belangrijk. Daar doen we met tal van personeelsinitiatieven, het hele jaar door, alles aan. Uit ervaring weten we dat het financiële (meer loon) maar een bijkomende rol speelt. Een uitdagende job in een jonge en aangename omgeving, is meestal de meest doorslaggevende factor. Ook een goede balans werk-thuis is kennelijk belangrijker en belangrijker, net als de kansen om zich bij te scholen of om carrière te maken.

Wat is de ultieme ambitie als onafhankelijke speler?

Het gaat er me niet zozeer om de grootste te zijn, maar wel de beste, de meest klantgerichte. Door veel visibiliteit en een uitstekende reputatie na te streven in de markt, willen we top of mind zijn in de bedrijfswereld.

U zei het al: groeien kan niet zonder mensen. Hoeveel vacatures heeft u op vandaag en waar of hoe kan u die mensen vinden, in de wetenschap dat alle bedrijven zitten te vissen in dezelfde vijver?

-Er moeten dit jaar nog 12 mensen bij komen, als we onze groei ambities willen waar maken. Onze werknemers die aan boord zijn, zijn onze beste ambassadeurs. Ze worden aangespoord om mee te helpen zoeken naar talent.

Tot slot: wat als er een bod van een grote groep komt op Decupere & Partners?

Dat is al gebeurd, en ze gooiden er nog een smak geld bovenop. Mij  interesseerde dat niet. De bestaande én nieuwe vennoten zijn ook doordrongen van die gedachte: we willen het liefst ons eigen verhaal blijven schrijven.