Gedeputeerde Kurt Moens, bevoegd voor Onderwijs: “In Oost-Vlaanderen is er een opvallende krapte in het domein van technisch geschoold personeel, wat opnieuw het belang van STEM-richtingen benadrukt. Om STEM meer te promoten, moeten we al vroeg starten met onze jongeren naar deze studierichtingen te leiden.
“Het aantrekkelijker maken van STEM-richtingen is een belangrijke schakel om de instroom van knelpuntberoepen te garanderen”, stelt Arne Oosthuyse, manager arbeidsmarkt en onderwijs bij Voka Oost-Vlaanderen. “De competentie-noden veranderen razendsnel door de snelle digitalisering. Het samenbrengen van bedrijven met het onderwijs om uitdagingen te tackelen is dan ook cruciaal. Het uitwisselen van ervaringen zorgt ervoor dat de noden aan beide kanten beter op elkaar kunnen worden afgestemd.”
Leerlingen klaarstomen voor de toekomst
Greet Van Dender, directeur Richtpunt campus Hamme: “Deze school maakt zijn leerlingen klaar voor de toekomst. Onder meer via een sterke inzet op innovatie door VR brillen toe te passen tijdens de lessen, maar ook las(co)robots, Augmented Reality of 3D-printing te gebruiken. Dankzij een open blik op de toekomst zullen deze leerlingen een sterkere match vertonen met nieuwe technische functies.”
Duaal blijkt cruciaal
Het Richtpunt Hamme faciliteert bovendien sterk het principe van duaal leren, waarbij leerlingen afwisselend op school en in een onderneming leren. Vandaag volgen 22 leerlingen zo’n duaal traject, met succes.
“Duaal leren geeft studenten en leerlingen de kans om vaardigheden te ontwikkelen op school en op de werkvloer”, legt Oosthuyse uit. “Voor de ondernemingen is het dan weer een kans om gegeerde competenties en talenten van (potentiële) medewerkers te ontdekken, te ontwikkelen en te versterken. Het laat ondernemingen toe meer flexibel in te spelen op veranderende competenties op de arbeidsmarkt van morgen en biedt mogelijkheden om de leercultuur in de onderneming te versterken.”