Er is al de vernieuwing van de Evergemsesteenweg in het centrum van Wondelgem, en dit najaar starten de voorbereidingen voor de megawerf aan het ‘Brico-kruispunt’. Die vooruitzichten leiden tot bezorgdheid bij sommige inwoners en handelaars. “Wegenwerken en files zijn niet goed voor handelszaken, al is het met de beste bedoelingen”, zegt Leong Wong (44), die samen met zijn broer Yeung (37) het Chinese restaurant Silver City uitbaat.
“We merken nu al de gevolgen van de werken aan de Evergemsesteenweg. Vanuit het dorp moet je door een jungle aan omleidingen. De klanten zeggen dat ze wel zullen blijven komen, maar je moet er wel geraken. We gaan op een eiland zitten wanneer ze eraan beginnen. Onze oudere klanten te voet door een straat sturen die openligt, of mensen twee keer een half uur in de file laten staan als ze eten komen afhalen, dat gaat niet.”
In schoonheid eindigen
En dus kunnen de klanten op 17 september voor het laatst bij Silver City eten. “Het was een hele moeilijke beslissing, waar we lang over hebben nagedacht. Het kan natuurlijk dat we het overleven, maar het zou toch voor een financiële kater zorgen. Nu kunnen we ten minste in schoonheid afsluiten, met een hapje en een drankje voor de klanten. Onze zaak is gezond, dus we sluiten liever voor onbepaalde tijd om eventueel later een nieuwe start te nemen.”
Ondertussen gaan de broers elders aan de slag. “Niet in de horeca, want dat zou emotioneel te zwaar zijn, als je altijd je eigen zaak hebt gehad. Hopelijk kunnen we over enkele jaren opnieuw beginnen. Mijn zoon zit in de hotelschool, dus wie weet kan hij er dan mee instappen. Ons gebouw laten we voorlopig zoals het is.” (lees verder onder foto)
Silver City startte in 1989 wat verderop in de Evergemsesteenweg en zit sinds 2008 vlak bij de Industrieweg. De meeste klanten komen er dan ook al vele jaren. “Ik heb peuters zien opgroeien tot volwassenen. Ze hebben begrip, maar vinden het wel spijtig. We horen vaak dat ze het gaan missen. Zo was er iemand die vertelde dat ze als kind naar de kois kwam kijken en het jammer vindt dat haar dochter dat niet meer gaat meemaken.”
Wat staat er Wondelgem te wachten?
Tijdens de eerste voorbereidende werken zal de hinder nog beperkt zijn. Maar in 2025, wanneer de echte werken starten, wordt het menens. Er volgen nog informarkten, maar de grote lijnen van hoe het verkeer zal verlopen liggen vast, zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap, het vehikel van de Vlaamse overheid dat grote werven coördineert.
Het belangrijkste is dat het kruispunt aan de Brico tijdens de werken zo lang mogelijk open blijft. Het kritieke moment wordt het graven van een nieuwe tunnel die onder het kruispunt door zal lopen. In die fase zal er een ovonde-systeem gebruikt worden en zal lokaal verkeer van en naar het Meetjesland een omleiding moeten volgen.
Op de R4 zelf zullen in beide richtingen twee rijstroken open zijn, tijdens de volledige 5 jaar van de werken. Enkel wanneer de spoorbrug vervangen moet worden, zal er hinder zijn op de R4. Die werken zullen in de weekends worden gedaan.
Voor fietsers wordt een tijdelijke fietsbrug over de Christoffelweg gelegd en een omleiding ingevoerd langs Heinakker, zodat ze het kruispunt niet over moeten. De nieuwe fietsbruggen en -paden worden ook als eerste aangelegd. De tram blijft in dienst, maar er wordt wel een tijdelijke tramterminus ingelast.