lotus_corporate_5 CEO Jan Boone

Recordgroei voor Lotus dankzij prijsstijgingen

LEMBEKE - Koekjesfabrikant Lotus Bakeries heeft in 2022 een recordgroei gekend. De speculoosbakker verkocht niet alleen meer, maar rekende ook meer aan voor zijn producten. Dat blijkt dinsdag uit de jaarresultaten.

Lotus zag zijn omzet aandikken met 17 procent tot 877,5 miljoen euro. De aangepaste bedrijfskasstroom kwam 12,5 procent hoger uit op 169,9 miljoen euro, de winst bedroeg 103,3 miljoen euro (+13,8 procent).

“127 miljoen euro organische groei is een absoluut record”, licht CEO Jan Boone toe. “De groei van 17 procent is bijna gelijkmatig verdeeld over verantwoorde prijsstijgingen om de inflatie te weerspiegelen en solide volumegroei.”

Zo verkocht Lotus 8,1 procent meer, terwijl prijsstijgingen (inclusief positieve wisselkoersen) 8,9 procent van de groei vertegenwoordigen. Lotus investeerde in 2022 ook een recordbedrag van 153 miljoen euro, vooral in capaciteitsuitbreidingsprojecten. Ook in 2023 verwacht de koekjesfabrikant het investeringsritme hoog te houden.

Meer prijsstijgingen

Ook in 2023 zal Lotus zijn prijzen blijven verhogen. Boone benadrukt dat die “eerlijk en verantwoord” zullen zijn. “De inflatie heeft invloed op de koopkracht van veel mensen”, zegt hij. “Uiteindelijk willen we onze producten betaalbaar houden.”

Tot slot verhoogt Lotus ook weer zijn dividend fors. Voor 2022 wil het beursgenoteerde bedrijf 45 euro per aandeel uitkeren, tegenover 40 euro in 2021.