Rebekka Rogiest: "Regering Michel heeft geen oog voor essentiële factor in economie"

HairInTheAirOp vrijdag 10 oktober is het werelddag geestelijke gezondheid. Het jonge Gentse bedrijf Art Crossing vestigt daar de aandacht op met de campagne “Put your hair in the air”, die mensen uitnodigt om een selfie te nemen met hun haren in de lucht en om die op de Facebookpagina van het bedrijf te posten. “Het is een metafoor voor ons haar dat recht gaat staan van de alarmerende cijfers rond mentaal welzijn op het werk”, zegt zaakvoerster en creatief therapeute Rebekka Rogiest.

“Wij pleiten al langer voor meer aandacht voor mentaal welzijn op het werk. Dat in het nieuwe regeerakkoord meer aandacht is voor ondernemerschap als motor van de economie is misschien een goede zaak, maar ik vind het wraakroepend dat in het akkoord met geen woord wordt gerept over mentaal welzijn, want dat is een conditio sine qua non om de pensioenleeftijd überhaupt te kunnen verhogen.”

Art Crossing richt zich sinds zes maanden ook heel sterk op bedrijven. “Er zijn al een aantal signalen geweest die wat aandacht kregen, zoals de open brief van Saskia Van Uffelen over het feit dat ze beseft dat bedrijven enorm veel van hun medewerkers vragen, maar al snel gingen bedrijven weer over tot de orde van de dag. Nochtans zijn de cijfers verpletterend: in 2013 werd 13 miljard euro besteed aan mentale gezondheidsproblemen. De kosten die de bedrijven moeten ophoesten voor het uitvallen van medewerkers bedragen gemiddeld per werknemer zowat 7.000 euro per jaar. De wachtzalen van psychiaters, psychologen, therapeuten en artsen zitten afgeladen vol met mensen die helemaal “op” zijn. De mentale gezondheid van de medewerkers blijft bij het leeuwendeel van de bedrijven echter een groot taboe. Nochtans moet je niet doorgeleerd hebben om te beseffen dat investeringen in infrastructuur en technologische innovatie alleen niet volstaan en dat een bedrijf zonder mentaal gezonde mensen op korte en lange termijn geen waarde heeft.”

Rebekka Rogiest vindt de oriëntatie naar de B2B markt voor Art Crossing dan ook een logische stap. “Op een gegeven ogenblik bedacht ik hoe absurd het was dat mensen in zo grote getale uitvallen of niet langer goed functioneren op hun werk. Waarom, zo dacht ik, moeten we wachten tot mensen zich hier uitgeput komen aanmelden aan de deur van mijn praktijk? Zou het niet veel interessanter zijn om al op de werkvloer met de mensen aan de slag te gaan? Dat is kostenbesparend voor de maatschappij en het bedrijf. Het is ook een aanpak die zorgt voor behoud van kennis, competenties, vaardigheden. En op die manier kunnen bedrijven ervoor zorgen dat er niet nog meer druk komt op de schouders van de medewerkers die wel blijven volhouden.”

Art Crossing zet op een onderbouwde en doelgerichte manier kunst in om mensen te doen groeien en veranderen. Op de website www.artcrossing.be toont een filmpje heel duidelijk hoe één en ander in zijn werk gaat. Het bedrijf organiseert op 20 november in het Gentse Tinnenpottheater ook een evenement onder de titel “ik had me niet gezien” . “Het is immers hoog dringend tijd om het taboe rond mentale gezondheid van medewerkers in de ondernemingen te doorbreken”, besluit Rebekka Rogiest.