Als bedrijfsleider weet u hoe belangrijk het geworden is dat u ook op internet wordt gevonden. Search Engine Optimization (SEO) is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot één van de hoekstenen van de strategie van elk bedrijf. Maar ook de factoren die bepalen of u al dan niet snel wordt gevonden, veranderen razendsnel.
Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport over de rankingfactoren van het onderzoeksbureau SearchMetrics dat zijn hoofdkwartier heeft in Duitsland. U kunt dit rapport – het meest uitgebreide dat tot nu toe verscheen – downloaden via de link http://www.searchmetrics.com/en/knowledge-base/ranking-factors/.
De hoofdconclusie is dat relevante content het belangrijkste blijft. Marcus Tober van SearchMetrics meldt in het rapport zelfs dat dit de sleutelfactor is geworden in SEO. Er bestaat immers een meetbare correlatie tussen kwaliteit van content en rankings in zoekmachines. Daarnaast blijven sleutelwoorden een belangrijke factor net als een goede laadsnelheid en architectuur van de website, want Google en andere zoekmachines houden daar wel degelijk rekening mee. Bedrijven die snel gevonden willen worden mogen volgens het rapport ook niet vergeten te kijken naar de kwaliteit van de backlinks.