Rapport legt sterke en zwakke punten van Belgische webshops bloot

dagvandewebshopNaar aanleiding van de vierde editie van de dag van de webshop die plaatsvindt op 6, 7 en 8 november en waaraan zo’n 250 webshops deelnemen, bestelde het team van de Gentse initiatiefnemer Tom Dupon anoniem bij 50 Belgische webshops een product dat nadien werd teruggestuurd. Deze “mystery shopping” was bedoeld om een objectief oordeel te vellen over de kwaliteit van de Belgische online shoppingindustrie.

Het team van Dupon, die ook managing partner is van het bedrijf Conversics, komt in een rapport tot het besluit dat Belgische webshops het vrij goed doen. Zo bleek dat wanneer de consument een open vraag aan de klantendienst stelde, maar liefst 88% van de webwinkels een duidelijk antwoord op deze vraag verschafte. Positief is zeker ook dat relatief  veel leveringen van de onderzochte webshops vroeger bij de bestemmeling aankomen dan de vooraf meegedeelde aankomstdatum. Alle onderzochte webshops maken ook gebruik van social media voor het verstrekken van informatie en voor het beter uitwerken van de dienst na verkoop.

Volgens het rapport moeten de uitbaters van webshops wel nog hun processen rond het terugsturen van bestellingen verbeteren en kan er ook nog gesleuteld worden aan de klantentrouwprogramma’s en aan de beleving.

Alle resultaten zijn gebundeld in een whitepaper die via de website van Bloovi gratis kan worden gedownload: http://www.bloovi.be/whitepapers/info/e-commerce-in-belgie-een-mystery-shopping-analyse