Ondernemers uit de horeca zijn heel belangrijke onderdelen van het economische raderwerk. Alleen al het feit dat ze durven ondernemen in een sector, waarvan iedereen weet dat die het onder meer omwille van de messcherpe concurrentie, de snel veranderende smaken van de consument en de strenge regelgeving niet gemakkelijk heeft, verdient alle respect.
Naar aanleiding van de Horeca Expo, de vakbeurs die nog tot 24 november loopt in Gent, heeft het Gentse trendbureau Trendwolves van Maarten Leyts de uitdagingen en opportuniteiten voor de horecasector in kaart gebracht. Dat gebeurde in samenwerking met Jan en Tom Bossuyt (foto) van het familiebedrijf Bossuyt uit Kuurne, dat zich als specialist in het inrichten van horeca en winkels, profileert als partner van horecaondernemers,
Hoe kunnen horecazaken succesvol blijven? Wat verwachten consumenten vandaag en met welke concepten speelt de horeca hier het beste op in? Dat zijn enkele van de vragen die aan bod komen in het trendrapport “Horeca in de nabije toekomst”.
De eindconclusie van de studie luidt: “De toekomst is aan de horecazaken die beleving centraal stellen en de consument veel meer bieden dan alleen maar een pint of een maaltijd.”
Niemand zal het ontkennen: het aantrekken van klanten is vandaag een stuk moeilijker dan enkele decennia geleden. De consument zoekt goede kwaliteit tegen een aanvaardbare prijs, maar dat alleen is niet voldoende. Mensen hunkeren naar een ervaring, en die kan zowel rustgevend of overweldigend zijn. Ze willen deel uitmaken van een groep van gelijkgestemden of fijne buren, een community zeg maar. En iedereen is op zoek naar aangename verrassingen en toevallige ontdekkingen.
Ook de horeca moet dus mee evolueren: “Het is steeds moeilijker om je als zaak te onderscheiden van de rest, dus de uitdaging bestaat erin om te durven vernieuwen en het verschil te maken”, vertellen Jan en Tom Bossuyt.
De vijf belangrijkste trends en nieuwe concepten die in het rapport aan bod komen zijn “blurred concepts” (waarbij ondernemers uit diverse sectoren samenwerken in één concept om een totaalbeleving aan te bieden), “single product” (een sterke focus op één product of één categorie), “grab & go” (concepten waar kwaliteit en snelheid samen gaan), “embracing nature” (stijlvolle, eco-vriendelijke en organische concepten) en finaal ook concepten die verschillende segmenten in elkaar laten overvloeien (eenvoudige ingrediënten in een luxe omgeving, of omgekeerd).
Uiteraard zijn er nog andere succesvolle concepten mogelijk, aldus de studie. Zo neemt ook de diversiteit in het aanbod met de dag toe. Denken we maar aan de thematische concepten of het craftsmanship dat in de brouwerijsector sterke opgang maakt. “Persoonlijkheid, een duidelijk aanbod in een goed uitgewerkt concept en een totaalbeleving in de horecazaak zijn sleutels tot succes”, aldus Jan en Tom Bossuyt.
Het volledige rapport downloaden kan via deze link: https://we.tl/ly9ijaAnKG