Het Gentse Quut, winnaar van twee Red Dot Design Awards, kreeg onlangs de Design Management Europe Award in de categorie micro-ondernemingen toegekend. De DME-award beloont ondernemingen die design op een strategische manier in hun bedrijfsvoering integreren. Met de prijs treedt het bedrijf in de voetstappen van bedrijven als Procter&Gamble, Camper, Virgin Atlantic, Loewe, Bosch en Siemens. De jaarlijkse Design Management Europe Award is de enige internationale award die gericht is op het succesvol inzetten van design in ondernemingen en de openbare sector. Het erkent de processen, bedrijfsbeslissingen en strategieën die ondernemingen in staat stellen succesvol nieuwe producten en diensten in de markt te zetten en hierdoor te groeien. Quut is erin geslaagd om op een erg korte termijn een sterk merk op te bouwen, dat met zijn producten een leemte in de markt vult.
Volgens de jury van de DME-award is het bedrijf een voorbeeld bij uitstek van goed design management.
“We bewijzen hiermee dat design een echte hefboom voor groei kan betekenen”, aldus Wim Van den Hende, mede-oprichter van Quut “en hopen een voorbeeld te zijn voor andere ambitieuze opstartende bedrijven. Deze Europese award sterkt ons voornemen om te blijven investeren in het design van nieuwe producten. Het is immers dankzij onze continue investering in strategisch design, dat ons bedrijf levensvatbaar is in een zo goed als verzadigde markt.”, besluit Van den Hende.
Quut is geboren in de keuken van Pars Pro Toto, een Gents ontwerpbureau met meer dan 20 jaar ervaring in industrieel productontwerp en innovatie, dat onder meer Arcelor-Mittal, Volvo en Samsonite op de klantenlijst heeft staan. De missie: duurzaam, slimme en mooi producten ontwerpen die creatief spelen stimuleren op het strand, in de tuin, aan het zwembad en in bad. Van de 6 bestaande producten kregen de ‘Scoppi’ (schop) en ‘Alto’ (systeem om eenvoudig torens te bouwen) de prestigieuze internationale designprijs ‘Red Dot Design Award’ toegekend. Eerder werd ‘Scoppi’ bekroond met een Henry Van de Velde label. Eerder dit jaar lanceerden de ontwerpers 4 nieuwe producten, waaronder ook een set innovatief badspeelgoed.