Provincie Oost-Vlaanderen subsidieerde in het kader van de subsidie Circulaire Ketenprojecten een project van het Gentse sociale maatwerkbedrijf Weerwerk. Deze ontwikkelde met zijn tassenmerk HOOS een set circulaire schooltassen voor de lagere school. De set bestaat uit een schooltas met pennenzak, een turnzak en een zwemzak. De tassen zijn lokaal geproduceerd in een sociaal naaiatelier en worden daar aan het einde van elk schooljaar indien nodig gerepareerd. Op deze manier wordt hoogwaardig reclametextiel (bedrukt voor campagnes en evenementen) niet één maar meerdere malen hergebruikt én wordt lokale werkgelegenheid gecreëerd.
De set fungeert meteen ook als educatief middel. Ze brengt de circulaire economie en de noodzakelijke wijziging in aankoopgedrag op een erg tastbare manier tot vlak bij deze jonge doelgroep. De initiatiefnemers geloven dat het circulaire gedachtegoed, net als bij het sorteren en recycleren van afval circa 40 jaar geleden, door de jeugd in de gezinnen kan binnengebracht worden.
Testfase
“In een eerste fase wordt een tiental sets verdeeld aan leerlingen. De producten worden een schooljaar lang geobserveerd om eventuele zwakheden te detecteren en de producten verder te ontwikkelen tot een handige, slijtvaste set. Pas dan wordt de productie opgeschaald. We gebruiken deze periode tevens om op zoek te gaan naar partners die het testvolume willen helpen vergroten”, aldus projectleider Johan Bonner.
Hij vervolgt: “Circulariteit gaat voor ons hand in hand met duurzaamheid en een sociaal draagvlak. Daarom ontwerpen, ontwikkelen en produceren we deze schooltassen-set lokaal. Zo creëren we een sterk verhaal waarmee we het circulaire gedachtegoed rechtstreeks bij de doelgroep kunnen promoten. In Oost-Vlaanderen alleen lopen 148.000 leerlingen tussen 6 en 9 jaar school. Doorgaans met boekentassen van Chinese makelij die vaak na een jaar van de hand worden gedaan. Als we met dit initiatief zelfs maar een klein deel van deze markt kunnen overtuigen om voor een duurzame optie te kiezen, genereren we al een flinke impact.”