DE PINTE/EVERGEM/SINT-DENIJS-WESTREM – Tijdens een bijzonder geanimeerd ‘verkiezingsevenement,’ in een volgelopen Oude Vismijn, hebben 500 Voka-leden en sympathisanten samen met een Voka-vakjury, het marktonderzoekbureau Profacts (De Pinte) tot nieuwe Voka Ambassadeur 2018 verkozen. Tegelijkertijd werden Klingele Chocolade (Evergem) en Renard Drinks (St.-Denijs-Westrem) tot respectievelijk Plato Ambassadeur en Bryo Ambassadeur 2018 uitgeroepen. Jaarthema van de 8ste Ambassadeurverkiezing was ‘future proof’. Profacts volgt ACG Volvo op dat vorig jaar de felbegeerde award in de wacht sleepte.
“De jaarlijkse verkiezing van de Voka Ambassadeurs is een viering van ondernemerschap, een feest voor al wie onderneemt, hard werkt en vooruitgang boekt”, vatte gedelegeerd bestuurder Geert Moerman het opzet samen. “In de media staan bedrijven en ondernemers nog te vaak in een negatief daglicht. Met deze ode willen wij tonen dat er heel veel positiefs gebeurt in onze bedrijven.”
Aan de titel van Voka Ambassadeur is geen geldprijs verbonden maar de laureaat ontvangt een prijzenpakket en mag in februari 2019 wel deelnemen aan de Voka-inspiratiereis naar China.
Future proof
De verkiezingsavond was het sluitstuk van een digitale electorale ronde waarin zowat 6000 mensen uit vele bedrijven een stem hebben uitgebracht. Finaal trok Profacts, het bedrijf van Stijn De Rammelaere aan het langste eind. Het versloeg de finalisten Aqtor! (orthopedische hulpmiddelen, Oostakker) en Upgrade Estate (innovatieve huisvesting voor studenten, Gent).
Profacts is een strategisch marktonderzoeksbureau dat klanten helpt om future proof te zijn en te blijven. Profacts heeft klanten in diverse sectoren zoals telecom, banking, energie, retail en fast moving consumer goods. Het bedrijf begon in 2006 en is vandaag het grootste 100% Vlaamse, onafhankelijke onderzoeksbureau van het land. Profacts telt 45 medewerkers en draait een omzet van € 7,3 miljoen.
“Er is potentieel”
Stichter Stijn De Rammelaere toonde zich ontroerd met het behalen van de Voka Ambassadeur-award: “Dit is geen persoonlijke erkenning maar een bedrijfsnominatie. Het belangrijkste zijn de mensen.” Profacts blijft erg ambitieus en wil doorstoten tot het selecte kransje van de vier grootste marktonderzoekbureaus in België. In totaal zijn er zowat 50 spelers op de markt. Stijn De Rammelaere: “Er is potentieel. Ons team is met gemiddeld 28 jaar erg jong. Wij werken erg snel en degelijk. Wij zijn zelf heel future proof en wij maken onze klanten mee future proof.”
Plato en Bryo Ambassadeur
Het lerend netwerk Plato verkoos Klingele Chocolade van Eline Blanchaert als Ambassadeur. Zij haalde het van Verolift en softwarebedrijf Yazzoom. Bij het Voka-platform voor starters, Bryo, toonde Renard Drinks zich net iets overtuigender dan de finalisten Caldr en Solar Enterprise.