img druklaag met durus easyfinish (c) adfil

Producent hightech constructievezels voortaan op eigen benen

ZELE – Low & Bonar heeft zijn afdeling van hightech constructievezels met merknaam Adfil vandaag officieel verkocht aan een nieuwe eigenaar. Het ‘betonlabo’ van het internationaal concern kan nu op eigen benen verder. Met dezelfde naam en op dezelfde locatie, maar vooral met een nieuwe, gedurfde koers. “We willen binnen het jaar winstgevend zijn”, klinken CEO Tom Winters en COO Ives Swennen ambitieus.

Het was al langer een publiek geheim dat de specialist in technisch textiel Low & Bonar cash wou ophalen door zijn businessunit van Adfil-constructievezels te verkopen. In het voorjaar van 2017 investeerde Low & Bonar nog in een gloednieuw betonlabo in het Oost-Vlaamse Zele om de constructievezels sterker in de markt te zetten, maar uiteindelijk besliste het internationaal concern toch om de afdeling te verkopen omdat het verlieslatend was onder hun eigenaarschap.

Privé-investeerder

De nieuwe eigenaar is een privé-investeerder die in het verleden al meermaals succesvol investeerde in bedrijven en op lange termijn denkt. De dagelijkse leiding komt in handen van CEO Tom Winters en COO Ives Swennen, die ook allebei bestuurder worden. Beide heren stonden mee aan de wieg van het betonlabo in 2017 en ‘verhuizen’ dus mee, net als alle 36 medewerkers en al het onroerend goed en materiaal. 

Binnen het jaar winstgevend

De merknaam Adfil wordt ook de naam van de nieuwe entiteit, die wel in Zele blijft. Daarnaast is er ook nog een salesvestiging in Engeland. Tom Winters: “Toen we vroeger geld nodig hadden, konden we terecht in de groep, nu zullen we ons eigen geld moeten voorzien. Ons eerste grote doel? Tonen dat we na één jaar winstgevend zijn. We willen ook meer service bieden en dat zullen we nu als onafhankelijk bedrijf bewuster kunnen doen.”

Markt rijp voor macrovezels

Micro- en macrosynthetische vezels worden steeds vaker gebruikt om beton te wapenen, als duurzaam alternatief voor staalwapening of staalvezel betonwapening. Het toevoegen van de juiste dosering vezels maakt stalen netten of vezels in heel wat toepassingen zelfs overbodig. Tot voor enkele jaren had de bouwsector weinig voeling met de enorme techniciteit en mogelijkheden van deze kunststof vezels, maar stilaan lijkt de markt er rijp voor. 

Ruimte om te groeien

Adfil draait nu 15 miljoen euro omzet en levert zijn vezels rechtstreeks aan betoncentrales of via voorkeurpartners. De klanten van Adfil zitten voor 90% buiten België, maar stilaan vallen ook de betoncentrales in de Benelux voor de charmes van hun vezels. Winters: “Vorig jaar behaalde Adfil het ATG-certificaat. Dankzij dit certificaat zijn Belgische ondernemingen niet langer gedwongen om enkel staal te gebruiken als wapening. Steeds meer betonproducenten, ingenieursbureaus en aannemers verkiezen dan ook polymeervezels boven conventionele staalwapening.”  

“In België wordt er jaarlijks ongeveer 12 miljoen kubieke meter beton gegoten, waarvan nog 95% gewapend via stalen netten, er is dus nog veel potentieel voor ons om te groeien”, aldus de nieuwe zaakvoerders.