AALST – Liefst vijftien Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten, de intercommunale Solva en de Aalsterse garagegroep Valckenier hebben samen een uniek mobiliteitsconcept uitgewerkt onder de noemer Valckenier Share. De partners stellen over de gemeentegrenzen heen -en dat is uniek in Vlaanderen – elektrische deelwagens ter beschikking. Ofschoon autodelen in Vlaanderen aan een opmars bezig is, is het aanbod aan deelwagens in Zuid-Oost-Vlaanderen nog erg beperkt. Dit initiatief betekent een enorme boost voor de gedeelde mobiliteit in deze eerder landelijke regio en zal naar verwachting over twee jaar tot 272 ton CO2 besparen.
De grootste klimaatuitdaging vandaag ligt binnen de mobiliteitssector. Een derde van de uitstoot in de regio komt immers van transport. De (privé)-wagen is en blijft koning en de inspanningen die geleverd worden om de wagen te laten staan, zijn niet altijd succesvol. Via een lokaal klimaatproject, gesubsidieerd door Vlaanderen, neemt intercommunale SOLVA met ondersteuning van Autodelen.net en Valckenier het initiatief om deze uitdaging aan te gaan. Ook de besturen zullen de deelwagens gebruiken voor dienstverplaatsingen.
Verruimd aanbod met tal van voordelen
Autodelen is duidelijk een concept dat economische en sociale voordelen met zich meebrengt en bijdraagt aan een milieuvriendelijkere mobiliteit. En toch bestonden tot nu toe weinig autodeelmogelijkheden in Zuid-Oost-Vlaanderen, onder andere door de landelijkere context. “Als lokale mobiliteitsaanbieder zette Valckenier vorig jaar de eerste stappen in het autodeellandschap in de Watertorenwijk in Aalst,” vertelt gedelegeerd bestuurder Guy Valckenier. “Met behulp van deelwagens van Valckenier Share kunnen de gemeenten hun bewoners nu een geïntegreerd en duurzaam, maar ook laagdrempelig alternatief voor lokale verplaatsingen aanbieden.”
“Alle deelnemende gemeenten (namelijk Aalst, Brakel, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Kluisbergen, Lede, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Ronse, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem) stappen in het deelsysteem via dezelfde autodeelaanbieder,” legt SOLVA-voorzitter Eddy Couckuyt uit. “Inwoners kunnen via een gratis registratie gebruik maken van alle deelwagens in alle deelnemende gemeenten. Autodelen is immers pas interessant voor gebruikers als er ook een auto beschikbaar is wanneer de gebruiker er behoefte aan heeft.”
Overtuigende communicatiecampagne
Om de inwoners van Zuid-Oost-Vlaanderen te overtuigen van de voordelen van autodelen, hebben de initiatiefnemers een creatieve communicatiecampagne op gezet die inmiddels in het straatbeeld en in de gemeentelijke gebouwen te zien is. “Een goede communicatiecampagne is immers onontbeerlijk om mensen te doen overschakelen naar autodelen”, aldus Jeffrey Matthijs, directeur en woordvoerder van Autodelen.net. “Autodelen is een mentaal veranderingsproces. Door permanent en doelgroepgericht te gaan communiceren worden de inwoners gesensibiliseerd om de stap te zetten van autobezit naar autogebruik.”
In september volgt in elke gemeente ook een gratis infosessie voor inwoners.