thumbnail_Batterypack met dieselgenerator en pomp voor bemaling – Kruisem

Primeur: Kruisems bedrijf houdt werf in alle stilte draaiende

KRUISEM/ZULTE - De Kruisemse firma Locquet Power & Light en de Zultse AGTech BV gespecialiseerd in bronbemaling bundelen hun krachten voor verdere verduurzaming in de bouw. Met hybride energie uit batterijen zorgen ze voor 60% minder CO2-uitstoot en geen geluid ’s nachts om de bemalingspompen van stroom te voorzien. Dat dit van pas komt, bewijzen ze meteen met een werf in het centrum van Kruisem.

Reeds in 1884 vestigde Charles Locquet zich op de huidige locatie van de firma in Kruisem. Al 5 generaties lang levert Locquet power & Light stroom met dieselgeneratoren voor vaste installaties in de industrie of tijdelijk op bouwwerven en events. De vloot van 500 dieselgeneratoren en 200 lichtmasten vindt je overal in België waar geen vaste netaansluiting aanwezig is. Om geluidsoverlast en uitstoot te vermijden ontwierp Locquet een eigen gamma aan stille en zuinige generatoren.

“Als trendsetter zetten we bij Locquet graag in op alternatieven met waterstof en batterijsystemen”, vertelt Willy Locquet, al 31 jaar lang zaakvoerder van het bedrijf. “Zo werd in 2015 een deel van de camping van Tomorrowland door ons voorzien van een hybride stroomvoorziening met batterij, generator en zonnepanelen. Een ervaring die de laatste jaren steeds verder werd ontwikkeld tot een product dat klaar is voor toepassingen in de bouw.”

Groene energie op de werf

Een bouwwerf vraagt veel energie. Bronbemaling wordt ingezet om het grondwaterniveau tijdelijk te doen zakken om zodoende de graafwerken (kelders, regenwaterputten, zwembaden, nutsleidingen en rioleringswerken) in den droge te kunnen uitvoeren. De pompen dienen vaak continu, 24 op 24 te draaien. Aangezien een 400V netaansluiting met voldoende vermogen niet altijd mogelijk is, wordt er beroep gedaan op dieselgeneratoren. Motoren die dan ook 24/24 draaien met enig geluid en uitstoot.

“Met de eco² Hybrid range hebben we een ecologische en economische oplossing ontwikkeld”, zegt Locquet. “Naast de generator wordt een batterijsysteem geplaatst met 50 kWh opslag. Overdag worden de batterijen opgeladen en ’s nachts worden de twee pompen geruisloos gevoed vanuit de batterijen. Door een slim batterijbeheer gebeurt de overgang van generator naar batterijvoeding helemaal automatisch en zonder enige stilstand. Een win-win die niet alleen voordelen oplevert voor de buurt, maar ook zorgt voor een grote brandstofbesparing dat in de toekomst zelf kan worden aangevuld met zonnepanelen om de batterijen helemaal groen op te laden!”