AALST – Sanicoop uit Hasselt en het Aalsterse Prodiy, twee belangrijke aankoopgroeperingen binnen de doe-het-zelfsector, smelten samen. Het nieuwe ‘ProCoop’ vertegenwoordigt de belangen van 50 middelgrote tot grote winkels in België. “We willen zuurstof creëren voor de zelfstandige bouwmarkten in ons land”, zegt gedelegeerd bestuurder Charlie Baus. De volgende twee jaren wil Procoop ook 25 Waalse winkels overtuigen en zo met 50% groeien.
Naast de franchisenemers van de bekende ketens zijn er op de Belgische doe-het-zelf markt nog heel wat zelfstandige winkeliers actief. Zij varen een 100% zelfstandige koers. Door zich aan te sluiten bij een aankoopgroepering, kunnen deze ondernemers opboksen tegen de ketens en zich sterker onderscheiden op de markt.
“Samengevoegde aankoopvolumes zorgen voor betere prijzen. Dankzij de schaalvoordelen die we onze leden bieden, blijven de winkels concurrentieel”, zegt Charlie Baus, gedelegeerd bestuurder ProCoop.
Er verandert (bijna) niets
Charlie Baus, voorheen gedelegeerd bestuurder van Sanicoop, neemt de strategische leiding binnen het nieuwe ProCoop. Pascal Van Gansebeke van het vroeger Prodiy ontfermt zich over de marketing. Een doorgewinterde inkoper en administratief bediende vervolledigen het team. Het hoofdkwartier van ProCoop zal in Hasselt liggen, maar ook het kantoor van het vroegere Prodiy in Aalst blijft voorlopig behouden. In de praktijk verandert er dus niets voor de aangesloten handelszaken.
35 + 15 + 25 = 75
Voor de fusie telde Sanicoop 35 aangesloten leden. Prodiy had in de afgelopen 20 jaar een netwerk van 15 loyale winkelpunten uitgebouwd. Door de samensmelting vertegenwoordigt het nieuwe ProCoop nu dus 50 doe-het-zelfzaken, goed voor een inkoopvolume van meer dan 25 miljoen euro. Het zwaartepunt ligt momenteel in Vlaanderen, maar daar komt binnenkort verandering in: “Het is onze ambitie om de komende twee jaar 50% te groeien, naar een groepering van 75 winkels”, aldus Charlie Baus. “De focus ligt op Wallonië, waar we op 25 nieuwe leden mikken.”
Extra dienstverlening
Het lidmaatschap van ProCoop behelst meer dan enkel een strak inkoopbeleid. “We willen onze leden ondersteuning bieden op vlak van marketing, e-commerce, magazijnruimte, databeheer,… In de nabije toekomst stellen we ook een coach ter beschikking, die de klantenservice in de ProCoop-winkels naar een hoger niveau moet helpen tillen. Want daarmee onderscheiden de onafhankelijke ondernemers zich van de ketens”, besluit Charlie.