Postbuzz, met maatschappelijke zetel in Gent, is een initiatief van de Gentse ondernemer Geert Van Boven (links op de foto) en van Nick Decrock (midden op de foto), dat eind vorig jaar werd gelanceerd. Het gaat om een digitaal prikbord waarop buurtbewoners en lokale handelaars, verenigingen en overheden hyperlokale informatie kunnen raadplegen en uitwisselen.
“Via het internet houden we tegenwoordig probleemloos contact met vrienden, familieleden en collega’s van over de hele wereld”, vertelt Nick Decrock, de CEO van Postbuzz. “Maar paradoxaal genoeg is het minder makkelijk om informatie te delen met onze buren. Van hen hebben we niet altijd een e-mailadres en we zijn er ook zelden mee verbonden op een sociaal netwerk. Dat maakt het moeilijk om mensen uit onze eigen straat te bereiken wanneer we ze iets willen melden of vragen. Zou die poes die in je tuin terechtgekomen is niet van een van je buren kunnen zijn? Van wie is de auto die af en toe voor je oprit geparkeerd staat? Zou er niemand in je straat geïnteresseerd zijn in een zakje van de appels uit je tuin, waarvan je er toch veel te veel hebt geplukt? Dat zijn zaken die je via Postbuzz kunt melden.”
Het innovatieve van Postbuzz is namelijk dat gebruikers toegang krijgen tot een digitale brievenbus, gekoppeld aan hun fysieke adres. Deze koppeling is uniek in de wereld en gepatenteerd in Europa en de VS. Wie zich registreer kan ook zelf berichten delen met mensen in de wijk. Zo helpt Postbuzz om enerzijds de overvloed aan ongewenst drukwerk in te dijken, en anderzijds de communicatie – en daarmee hopelijk ook de sociale cohesie of samenhorigheid – in tal van buurten te versterken.
“Mensen willen weten over wat er te beleven valt in hun buurt”, zegt Decrock. “Met Postbuzz willen we lokale activiteiten zichtbaarder maken, zodat dat de bewoners hun buurt nog veel meer willen verkennen. Als je Postbuzz goed gebruikt, hoef je werkelijk niets meer te missen.”
Voor lokale handelaren is Postbuzz een alternatief voor het bussen van folders of voor advertenties in lokale publicaties, vaak vrij dure of omslachtige manieren om te communiceren. Promoties of andere informatie delen via Postbuzz kost maar een fractie van wat men voor die postbedeling betaalt. Bovendien komt de handelaar hiermee veel meer te weten over het succes van zijn campagne: hoeveel buurtbewoners de folder hebben bekeken, in welke straten de belangstelling het grootst was, enzovoort. Het initiatief startte in Gent, Antwrerpen en Hasselt, maar naar aanleiding van de Europese Dag van de Buren op vrijdag 27 mei is Postbuzz, sinds die dag mei beschikbaar voor iedereen in Vlaanderen en Brussel. Het gaat in totaal om 3.635.543 brievenbussen.
De Europese Dag van de Buren is een jaarlijks evenement dat buren aanzet elkaar te ontmoeten en zo elkaar beter te leren kennen. Ook Postbuzz werd in het leven geroepen om meer contacten tussen buren aan te moedigen.
Om de achterliggende technologie verder te blijven ontwikkelen en ook internationale groei mogelijk te maken, loopt er sinds kort ook een crowdfunding-actie. Via het crowdfundingplatform Bolero van KBC kunnen geïnteresseerden een bedrag van 50 tot 5.000 euro investeren in het project. Opmerkelijk is dat Postbuzz belooft om tien procent van het opgehaalde geld in een Buurtfonds te stoppen. Daarmee wil het bedrijf initiatieven die bedoeld zijn om buurten te verfraaien of om buren dichter bij elkaar te brengen financieel steunen.