Postbuzz: initiatief van Gentse ondernemer is wereldprimeur

zzzzzzzzzzzzzpobPostbuzz, een nieuwe dienst die op 28 oktober  wordt gelanceerd, maakt het voortaan stukken makkelijker om te weten te komen wat zoal van belang is in je buurt. De website toont welke leuke activiteiten in je buurt plaatsvinden, wat de slager om de hoek in petto heeft en wanneer je straat precies wordt opengebroken voor een nieuwe riolering. Postbuzz, opgericht door de Gentse ondernemer Geert Van Boven en Nick Decrock is een digitaal prikbord waarmee buurtbewoners en lokale handelaars, verenigingen en overheden hyperlokale informatie kunnen raadplegen en uitwisselen. Wie in Antwerpen, Gent of Hasselt woont, kan de nieuwe dienst meteen gebruiken. De rest van Vlaanderen krijgt geleidelijk toegang. Daarna volgen andere regio’s en landen.

“Via het internet houden we tegenwoordig probleemloos contact met vrienden, familieleden en collega’s van over de hele wereld”, vertelt Nick Decrock, de CEO van Postbuzz. “Maar paradoxaal genoeg is het minder makkelijk om informatie te delen met onze buren. Van hen hebben we niet altijd een e-mailadres en we zijn er ook zelden mee verbonden op een sociaal netwerk. Dat maakt het moeilijk om mensen uit onze eigen straat te bereiken wanneer we ze iets willen melden of vragen. Zou die poes die in je tuin terechtgekomen is niet van een van je buren kunnen zijn? Van wie is de auto die af en toe voor je oprit geparkeerd staat? Zou er niemand in je straat geïnteresseerd zijn in een zakje van de appels uit je tuin, waarvan je er toch veel te veel hebt geplukt? Dat zijn zaken die je via Postbuzz kunt melden.”

Postbuzz is ontzettend gebruiksvriendelijk: je vult gewoon je postadres in op de site en meteen krijg je alle nuttige info voor jouw buurt te zien. Het innovatieve van Postbuzz is namelijk dat je hiermee toegang krijgt tot een digitale brievenbus, gekoppeld aan je fysieke adres. Deze koppeling is uniek in de wereld en gepatenteerd in Europa en de VS. Je hoeft je dus nergens te registreren. Als je dat echter wel doet, kun je zelf ook berichten delen met de mensen in jouw wijk, en zelfs een elektronische buurtkrant maken. Zo helpt Postbuzz om enerzijds de overvloed aan ongewenst drukwerk in te dijken, en anderzijds de communicatie – en daarmee hopelijk ook de sociale cohesie of samenhorigheid – in tal van buurten te versterken.

“Mensen willen weten over wat er te beleven valt in hun buurt”, zegt Decrock. “Met Postbuzz willen we lokale activiteiten zichtbaarder maken, zodat dat de bewoners hun buurt nog veel meer willen verkennen. Als je Postbuzz goed gebruikt, hoef je werkelijk niets meer te missen.”

Een alternatief voor folders of advertenties

Voor lokale handelaren is Postbuzz een alternatief voor het bussen van folders of voor advertenties in lokale publicaties, vaak vrij dure of omslachtige manieren om te communiceren. Promoties of andere informatie delen via Postbuzz kost maar een fractie van wat men voor die postbedeling betaalt. Bovendien komt de handelaar hiermee veel meer te weten over het succes van zijn campagne: hoeveel buurtbewoners de folder hebben bekijken, in welke straten de belangstelling het grootst was, enzovoort.

Voor socio-culturele verenigingen, die doorgaans met een beperkt communicatiebudget kampen, is Postbuzz een gedroomd middel om hun activiteiten meer zichtbaarheid te geven en er meer mensen uit de buurt bij te betrekken. Ook voor lokale overheden is een nieuw kanaal om de bewoners van bepaalde straten of wijken te bereiken heel interessant. Meestal gebeurt dat nog met gedrukte brieven, maar dat is een vrij dure manier van communiceren en bovendien vaak veel te traag. Met Postbuzz kunnen lokale overheden goedkoper, gerichter en efficiënter boodschappen delen met de burger.

Tot slot heeft Postbuzz ook een ecologisch aspect: als bedrijven en lokale overheden er een nieuw kanaal bij krijgen om hun doelgroepen langs elektronische weg te bereiken, zullen ze minder snel geneigd zijn om gebruik te maken van drukwerk. En minder papier wil zeggen: minder afval. “In Vlaanderen worden jaarlijks circa zes miljard niet-geadresseerde folders en brieven rondgestuurd”, zegt Decrock. “Elk jaar krijgt een gemiddeld gezin dus 25 kilogram papier in de bus. Een groot deel daarvan wordt al gauw weggegooid. Met Postbuzz kunnen we dat karwei vermijden, wat bovendien ook goed is voor het milieu.”

“We gaan van start in Antwerpen, Gent en Hasselt omdat we met deze steden een samenwerking hebben afgesloten om Postbuzz te gebruiken in hun communicatie met de burger”, zegt Decrock. “Maar als je niet in een van deze steden woont, hoef je echt niet te wachten op een gelijkaardig initiatief van jouw stads- of gemeentebestuur. Als je voldoende buren weet op te trommelen, wordt ook jouw buurt actief op Postbuzz. Hierbij dagen we elke Vlaming die niet in de startsteden woont uit om zo snel mogelijk zijn of haar buurt op Postbuzz te krijgen!”

Postbuzz kwam tot stand met de hulp van onder andere iMinds en Start it @KBC, een initiatief van KBC om start-ups te begeleiden om van ideeën lucratieve ondernemingen te maken. Meer info op http://postbuzz.com/#/landing?video=true