Platform voor onlineboodschappen nu in heel Oost-Vlaanderen

16690014_sHet in De Pinte ontstane initiatief http://www.uwboodschappen.be voor thuislevering van verse voedingswaren, breidt verder uit. In samenwerking met meer dan 230 lokale winkeliers ontplooit UwBoodschappen.be deze maanden een netwerk waarbij consumenten over heel Oost-Vlaanderen met enkele muiskliks goederen bij de lokale handelaar online kunnen bestellen en thuis kunnen laten leveren.

De dienstverlening is gratis voor de klant. Door hun krachten te bundelen, maakt UwBoodschappen.be het voor de handelaar mogelijk om te blijven concurreren tegen de alsmaar talrijker wordende winkelketens, die bovendien allen een eigen strategie rond e-commerce uitwerken.

“Online shoppen is vandaag niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven”, zegt zaakvoerder Stefan Van Overbeke. “Een lokale winkelier beschikt echter niet over de mogelijkheden om een online bestelsysteem en een dure of tijdrovende thuislevering op poten te zetten. Bovendien verkiezen alsmaar meer consumenten om hun boodschappen te doen onder één dak, namelijk in de supermarkt, al dan niet online. Het gevolg is een alsmaar krimpend marktaandeel voor de lokale handelaars, die nochtans de kwaliteit van hun producten hoog in het vaandel blijven dragen.”

De bakker, slager, fruitboer of drankencentrale om de hoek hoeven dit nu niet meer met lede ogen aan te zien. UwBoodschappen.be startte dit jaar met enkele lokale handelaars in De Pinte. Via UwBoodschappen.be konden online klanten op een eenvoudige manier bestellingen plaatsen. UwBoodschappen.be organiseerde de gezamenlijke leveringen. Het was een schot in de roos. Al snel breidde het project uit met handelaars uit Sint-Martens-Latem, Nazareth en Sint-Denijs-Westrem, en later uit Wetteren, Laarne en Wichelen. Na meer dan 3000 bestellingen werd het tijd voor verdere uitbreiding over geheel Oost-Vlaanderen.

 “De aangesloten handelaars kunnen dankzij UwBoodschappen.be hun kwaliteit en versheid blijven uitspelen, ook naar de klanten die hun weg niet meer vindt naar de lokale winkelier. We geven een oplossing aan het tijdsgebrek van de klant en een antwoord aan hun behoefte om alles op één plaats online te bestellen, waar en wanneer de klant dat wil.” verduidelijkt Stefan Van Overbeke.

Consumenten kunnen 24 uur op 24 van het platform gebruik maken via hun pc, smartphone of tablet en betalen geen extra kosten voor de levering.  Ze zijn ook verlost van wachtrijen, drukke winkels, onvindbare producten en files onderweg. “De klanten zijn zeer enthousiast. De tijdsbesparing en het gebruiksgemak vinden ze schitterend: gedaan met het sleuren van boodschappenzakken en zware bakken frisdrank. Er komen ook vaak reacties binnen over de goede kwaliteit van de geleverde producten van de speciaalzaken. Het doet steeds plezier de commentaren door te nemen.”

De leveringen gebeuren wekelijks, op een vaste weekdag, afhankelijk van regio tot regio. De klant kan in de meeste regio’s tot een dag voor de levering bestellen. Nadat het aantal bestellingen bekend zijn, bepaalt UwBoodschappen.be de leverronde, en ontvangt de klant de juiste levertijd. Zo kan die op voorhand inplannen om zijn goederen aan de voordeur in ontvangst te nemen en af te rekenen.

Vandaag kan ongeveer de helft van Oost-Vlaanderen reeds gebruik maken van dit systeem. Tegen begin februari zal elke consument in Oost-Vlaanderen bij zijn of haar favoriete speciaalzaken online kunnen bestellen en de goederen thuis geleverd krijgen.

 “Voedingswaren zijn delicate producten. We conformeren ons niet enkel tot de hoogstnoodzakelijke voorschriften van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. We passen daarnaast strikte procedures toe met betrekking tot de voedselhygiëne en temperatuurcontroles.” zegt Stefan Van Overbeke nog. UwBoodschappen.be maakt zich sterk dat de producten op dezelfde manier geleverd worden dan dat de klant ze in de winkel zou hebben overhandigd gekregen.

Ook het milieu geniet mee van een dergelijk systeem van collectieve boodschappen. Er wordt namelijk slechts een fractie van de CO² uitgestoten dan als dezelfde mensen individueel boodschappen gaan doen. De gemiddelde afstand tussen de stops ligt namelijk een stuk lager wanneer het transport collectief, in “een ronde” wordt georganiseerd. UwBoodschappen.be berekende dat de vermindering van CO²-uitstoot meer dan 80% bedraagt.