Het is praktisch, snel en goedkoop, maar zeg nooit zomaar fastfood tegen ‘smart casual food’. “Alles wordt vers gemaakt”, verzekert Robin. “Tijdens corona werd duidelijk dat veel gezinnen niet de tijd vinden om gezond te koken. Bij Pitaya kan je terecht voor een snelle hap, maar evengoed voor urenlang tafelen.”
Robin de Wolf is zelf bijna 35 jaar actief als bestuurslid bij Boma in Antwerpen. Zijn neef Olivier verdiende zijn sporen in de retail bij onder meer Aldi en Peeters-Govers, franchisehouder van Albert Heijn en KFC in Vlaanderen.
Beide ondernemers kwamen in contact met Pitaya via het Brusselse investeringsplatform AlphaSeed. Ze willen nu met hun nieuwe bedrijf The House of Streetfood een 25-tal filialen openen in Vlaanderen en het zuiden van Nederland.
Geen magnetrons
“Het zal ook hier aanslaan”, verzekert Olivier. “Mensen zijn op zoek naar een snelle maaltijd die toch kwalitatief is. We beginnen steeds met koken vanaf het moment dat de klant een bestelling heeft doorgegeven. De open keukens in onze vestigingen staan symbool voor transparantie. Je vindt bij ons geen ovens of magnetrons. Bovendien levert showcooking het nodige spektakel op voor onze gasten.”
“We mikken op een heel breed segment”, gaat Olivier verder. “Van studenten die snel iets komen eten tot zakenlunchen met koffie en wijn achteraf.”
Vijf centrumsteden
Gentenaars kunnen al vanaf 26 april kennismaken met de Thaise streetfood van Pitaya. Antwerpen volgt op 18 mei met een restaurant op de Melkmarkt. “We willen begin juli een restaurant openen in Leuven en kort daarna in Mechelen”, vertelt Robin. “Het jaar hopen we dan af te sluiten met een vijfde vestiging in Genk.”
Geschikte panden vinden, lijkt voor de franchisehouder geen probleem. Maar wie al die nieuwe vestigingen moet bemannen, is een andere zaak. “We zijn niet immuun voor de situatie op de arbeidsmarkt”, vertelt Olivier. “Die is momenteel heel complex en we zijn zelf nog volop op zoek naar personeel.”
LEES OOK. Van Pizzahut tot Jumbo: de jacht op franchisenemers is geopend
Ondertussen telt Frankrijk al meer dan 140 Pitaya-restaurants. De keten heeft de ambitie om binnen tien jaar zo’n 6000 vestigingen te openen wereldwijd.