Sea-Invest investeert in Apen

Philippe Van de Vyvere zet fors in op de haven van Antwerpen

De hoog aangeschreven en immer discrete Gentse havenbaron Philippe Van de Vyvere van de logistieke groep Sea-Invest geeft er een nieuwe lap op. In de haven van Antwerpen wordt de tank opslagcapaciteit uitgebreid, goed voor een investering van zegge en schrijven 300 miljoen euro. Sea-Invest tekent voor de deal in samenwerking met de Franse oliegroep Total. De investering wordt bestempeld als ‘een gouden zaak’ voor Antwerpen.

Vanop de nieuwe site zal een ondergrondse pijplijn vertrekken naar de raffinaderij van Total aan de overkant van het dok. Total zal de terminal gaan gebruiken voor import, export en trading. De voorbije tien jaar investeerde Sea-Invest 1 miljard euro in opslagtanks. Met 3,4 miljoen m3 capaciteit in vijf Europese havens (waarvan 3 miljoen in Antwerpen) wordt Sea-Tank een van de grootste uitbaters van olietanks in West-Europa, na de wereldspelers Vopak en Oiltanking.

In 2019 neemt Sea-Invest een tankpark met een opslagcapaciteit van bijna een miljoen kubieke meter aan het Delwaidedok in gebruik. Ter vergelijking: de capaciteit van het tankpark voor Total bedraagt 160.000 kubieke meter. Sea-Invest investeert niet alleen in tankopslag. Het is ook actief als containerbehandelaar. Aan hetzelfde Delwaidedok plant het een terminal met een capaciteit van een miljoen containers. De Antwerpse haven was vorig jaar goed voor ruim 10 miljoen containers.

De Antwerpse haven mag zich, mede met dank aan Philippe Van de Vyvere, meer en meer een plaats opeisen als logistiek platform. Ook burgemeester Bart De Wever prees de voorbije dagen het ondernemerschap van Van de Vyvere. De overslag van vloeibare bulk is de afgelopen tien jaar verdubbeld tot 70 miljoen ton. Het is daarmee de tweede belangrijkste trafiek, na de containers. Vorig jaar zorgde Sea-Invest in Antwerpen voor 43 miljoen ton overslag. Na de uitbreidingen zal er nog eens 20 miljoen ton bijkomen. Tankopslag is uitgegroeid tot een derde van de activiteiten van Sea-Invest. De overige twee derde zijn ongeveer gelijk verdeeld tussen fruit/stukgoed en bulkgoederen (steenkool en ertsen). Sea-Invest baat tientallen terminals uit in Europa en Afrika.