Picture1 CEO Philippe en zijn vader Johan. Foto ivh

Philippe komt als vierde generatie aan het hoofd van vleeswarenbedrijf Noyen

EVERGEM, GENT - Sinds begin dit jaar is Philippe Noyen (35) de CEO van het Evergems vleeswarenbedrijf Noyen. Hij volgt zijn vader Johan (61) op en vormt na respectievelijk wijlen Julien en Gentenaar Eric Noyen (86) de vierde generatie van dit expansieve familiebedrijf, gevestigd aan de Noorwegenstraat. “Ik wil vooral de traditie van mijn voorgangers voortzetten, de verworven kennis bij ons houden en Noyen als merknaam nog meer in de markt zetten”, zegt de nieuwe bedrijfsleider.

De West-Vlaamse boerenzoon Julien Noyen verliet in 1914 zijn dorp Alveringem en familie om te werken in het slachthuis van Gent. Nadat hij als beenhouwersgast in de leer was gegaan bij gerenommeerde slagers nam Julien in 1923 in de Gentse Noordstraat de Boucherie du Nord over.

Paardenlookworst

“Zijn slagerij groeide uit tot een van de beste van Gent, maar daarvoor moest mijn grootvader keihard werken”, zegt Johan. “Na Julien baatte mijn oom Marc die slagerij verder uit. Mijn vader Eric bleef in de sector en maakte met mijn moeder in de jaren zestig van de vorige eeuw achter hun villa in de Eeklostraat in Mariakerke gekookte vleeswaren en patés en vanaf de jaren zeventig ook de bekende Gentse peirdeluukwuste’ (paardenlookworst). Daar leerden ook mijn broer Peter en ik de stiel”, zegt Johan.

In 2005 verhuisde het familiebedrijf naar Evergem. “Meteen specialiseerden mijn broer en ik ons meer in pensen. We namen ook achtereenvolgens het Wase vleeswarenbedrijf van Marc Smet, Fresh Food van Gentbruggenaar Bart De Waele en in 2018 in Sleidinge Vleeswaren Riba over. Nu draaien we jaarlijks ruim 8 miljoen diverse soorten pensen. Vooral witte -, zwarte -, barbecue- en lookworsten. Mijn zoon Philippe is handelsingenieur. Hij werkte hier acht jaar met mij mee voor de planning, strategie, het beheer en de overnames van de drie andere vleeswarenbedrijven”, vertelt Johan.

”Walen eten meer pensen”

“Om mijn horizon te verruimen werkte ik daarna drie jaar als zelfstandig consultant. Ik was ook aan de slag in een vaccinatiecentrum”, zegt Philippe. “Midden vorig jaar zat ik samen met mijn vader om de toekomst van ons bedrijf uit te stippelen. Noyen is groot in een bepaalde niche. In België willen we voor de pensen marktleider zijn. Daarom willen we ook meer inzetten op Wallonië. Daarvoor hebben we al twee jaar een aparte vertegenwoordiger. De 40 procent Walen eten blijkbaar meer pensen dan de 60 procent Vlamingen van ons land”, stelt Philippe vast.

Hij wil Noyens pensen ook in Noord-Frankrijk slijten en meer digitaliseren, maar toch de weg van de vorige drie generaties verder zetten. “We hebben duurzame met een eerlijke aanpak gemaakte producten met een lekkere smaak. Als voorzitter van de bestuursraad van ons bedrijf kijkt mijn vader nog over mijn schouder mee”, besluit Philippe.