Elke KMO is op zoek naar méér leads, méér bezoekers, méér offertes, méér omzet, méér klanten of méér rendement. Dat is de essentie van het ondernemen zelf. “Maar vaak bereiken ze dat doel niet”, zegt Peter Desmyttere van Desmyttere Marketingadvies uit Sint-Martens-Latem, “omdat ze niet de juiste strategische vragen stellen. Dus blijven ze steken in oude, getrouwe marketingtechnieken die achterhaald en onrendabel zijn. Maar de wereld rondom ons verandert aan een razendsnel tempo. KMO’s moeten zich dus steeds sneller aanpassen, willen ze prospecten en klanten blijven verleiden.
Peter Desmyttere hamert niet alleen op de noodzaak aan meer innovatie of vernieuwing in het marketingdenken binnen de KMO. Hij pleit ook voor een strategischere benadering. “Vlamingen zijn doeners”, stelt hij. “In een fase van start-up, van groei of van herpositionering komen ze in een stresssituatie terecht die ze willen oplossen door nog sneller en harder te werken. Ze slaan in een operationele kramp, en focussen uitsluitend op tastbare doelstellingen zoals een website maken, een logo ontwerpen, een folder opmaken of een event organiseren. Daar is op zich niets fout mee. Maar is het onderbouwd, gemotiveerd en samenhangend? Met andere woorden: is er over nagedacht?” Het antwoord is volgens de marketingspecialist té vaak negatief. De resultaten zijn dan ook nefast: er wordt geld over de balk gegooid voor verkeerde acties naar verkeerde doelgroepen die met verkeerde verhalen worden benaderd op het verkeerde moment.”
Hoewel niemand de wijsheid en de waarheid in pacht heeft, stelt Desmyttere dat veel problemen kunnen voorkomen worden door eerst na te denken over de te volgen marketingstrategie. Nu komen acties volgens hem te vaak uit de losse pols. Hij vergelijkt Vlaamse ondernemers soms met mensen die een huis gaan bouwen, maar het niet de moeite vinden om een architect te raadplegen die het plan uittekent.
Na een carrière van 14 jaar als marketingconsultant bij grotere bedrijven, was Desmyttere naar eigen zeggen in 2007 de eerste marketingadviseur die zich specifiek ging toeleggen op marketingstrategie voor kmo’s. Hij schreef er ondertussen 4 boeken over, en werkt met een team van 6 mensen dagelijks met ondernemers samen bij het zoeken naar de juiste marketingstrategie en bij het schrijven van hun marketingplan. “We zitten volop in een economische overgangsperiode”, zegt hij. “Organisch groeien door goed en hard te werken is verleden tijd. Wie het vandaag en in de toekomst niet strategisch aanpakt, loopt grote risico’s en vaart blind.”