Picture1 Foto Peter Malaise

Paul de Pierre heeft de beste wijnkaart: “In de kelder liggen meer dan 10.000 flessen”

MAARKEDAL - Restaurant Paul De Pierre heeft volgens Gault & Millau de beste wijnkaart van het jaar. Paul-Henri Cuvelier werd in maart nog verkozen tot wijnkenner van het jaar. Toen had hij 1.700 verschillende wijnen op de kaart en had hij 10.000 flessen in de kelder. “Dat is inmiddels gegroeid tot 1.850 verschillende wijnen op de kaart”, lacht Paul-Henri. “Ook de kelder is wat gegroeid.”

De verkiezing Sommelier of the Year won Paul-Henri Cuvelier van Paul de Pierre in maart. Maandag kreeg hij de trofee van beste wijnkaart van het jaar, uitgereikt door restaurantgids Gault & Millau. Wij spraken met een tevreden uitbater.

“Ik wist dat ik iets zou winnen want ze kwamen hier filmen”, zegt hij. “Maar wat ik zou winnen wist ik niet. Het restaurant krijgt meer en meer naam in de wijnwereld. Mensen komen speciaal eten om een bepaalde wijn te proeven. Vandaag staan er 1.850 verschillende wijnen op de kaart.”

“Wat ons uniek maakt is dat 70 procent tussen 35 en 70 euro kost, geen dure wijnen dus. En de echt dure wijnen verkopen we goedkoop. Stel dat je een dure wijn wil drinken en dat die, als je die al kan vinden en kopen, 1.000 euro per fles kost in de winkel. Doordat ik in al die jaren relaties opbouwde kan ik die wijn wel kopen, en betaal ik er zelf wat minder voor. Ik zet die wel op de kaart voor 1.000 euro. Zo drink je in mijn restaurant een wijn die je zelf 1.000 euro zou betalen aan dezelfde prijs als je die zou kopen.”

Goede, minder bekende wijnen

“We hebben geen ster, maar dat we gestegen zijn in de gids is natuurlijk leuk. We hebben veel wijnen op de kaart, die kaart lezen neemt veel tijd in beslag. Daarom raad ik de mensen altijd aan om de sommelier om raad te vragen. Zeg welke wijn je graag lust en de sommelier kan je zo een goede wijn aanbevelen.”

“Wat we ook hebben zijn lekkere wijnen uit minder bekende landen. Libanon, Armenië, Griekenland. Die landen hebben al eeuwen een wijncultuur maar zijn bij ons niet bekend. Door die aan te bieden laat je mensen ook kennis maken met goede, onbekende wijnen.”

Wijnwebshop

In maart zei je ons dat je vrouw en boekhouder vinden dat je geen wijnen meer moet bijkopen. “Ja, klopt, maar ik zei toen dat ik er zeker ging bijkopen. En dat is gebeurd. Ik kon een unieke oude wijnkelder opkopen. En zo liggen er nu nog een paar duizend flessen extra. Maar als wijnrestaurant moet je bijblijven en bijkopen.”

“Mensen vragen me veel waar ze een bepaalde wijn kunnen kopen. Omdat die vraag blijft komen heb ik vanaf maandag mijn wijnwebshop online staan. Doordat ik wist dat ik mogelijk in de prijzen zou vallen met mijn wijnen, heb ik ervoor gezorgd dat de webshop operationeel is. En ja, mijn vrouw zal herhalen dat we nu genoeg wijnen in huis hebben”, lacht hij.