Patrick Meirlaen gelooft niet dat dit enkel te maken heeft met het feit dat de generatie Y meer belang hecht aan de work-life balans.
“Waar het echt over gaat zijn drijfveren die reeds duizenden jaren in onze hersenen zitten ingebakken en die dus niet nieuw zijn. Het is voor bedrijfsleiders van het grootste belang om die zaken –eindelijk- ernstig te nemen. Neurologen en organisatie-experts hebben daar al uitgebreid bij stilgestaan. Mensen hebben zingeving nodig. In de religie vinden ze die niet meer en daarom is het aan bedrijven om hun ambities rond duurzaam het verschil maken voor de maatschappij duidelijker te communiceren. Dat is iets heel anders dan een mooie PowerPoint maken over de bedrijfsdoelstellingen. Het gaat over betrokkenheid en kansen bieden aan medewerkers om hun talenten te kunnen inzetten.”
Mensen willen volgens Patrick Meirlaen op basis van een duidelijk doel zelf nadenken over hoe ze het gaan aanpakken en daar ook verantwoordelijk voor zijn.
“De Tayloristische modellen hebben echt afgedaan”, geeft hij nog aan. “Maar omdat het kennelijk bij veel organisaties moeilijk blijft liggen om die realiteit te aanvaarden, hebben we nu The Future Organisation opgericht. Ik neem daar zowat de leiding in maar Frank Manesse, Karen Van Garsse, Els Roelandt, Els Aelbrecht, Marc De Baets, Tom Goubert, Katrien Rommens en Evelyne Schöller trekken ook mee aan de kar. Enkele grote bedrijven stappen al mee in ons verhaal, maar er zullen zeker nog verschillende jaren werk nodig zijn om een volledige omslag te bewerkstellingen. Momenteel zijn we alvast ook aan het brainstormen om hierover in 2017 een groot congres te organiseren.”