Patrick Meirlaen: "Laat uw medewerkers uw bedrijf heruitvinden voor het te laat is"

patrick_eind_2010In deze tijden van disruptie en innovatie is het nieuwe mantra dat bedrijven en organisaties zich moeten heruitvinden. Patrick Meirlaen (foto) van The Future Alliance, dat zich specialiseert in rekrutering en talentbegeleiding, bekijken organisaties die verplichting om zichzelf opnieuw uit te vinden nog te vaak vanuit de vraag welke nieuwe markten ze kunnen veroveren en welke nieuwe producten of diensten ze daarvoor kunnen inzetten en kijken ze te weinig naar hun eigen organisatiemodellen en de manier waarop ze met hun medewerkers omgaan.
Daarom richtte hij met enkele gelijkgestemden de informele vereniging The Future Organisation op, die bedrijven en organisaties helpt om los te komen van de traditionele denkkaders en om te kijken naar de manier waarop de jonge mensen van nu in de toekomst zullen willen werken.
“We zijn uitgegaan van wat iedereen vaststelt, maar waar weinig aan  gedaan wordt”, zegt Patrick Meirlaen. “Aan de ene kant hebben veel bedrijven het lastig om nieuwe mensen aan te trekken en aan de andere kant ook om mensen te houden. Hoe komt dat? En wat is er aan te doen?  Is er schaarste op de arbeidsmarkt of eerder schaarste aan bedrijven die mensen kunnen motiveren?”
Het verhaal achter de feiten is volgens hem dat heel veel mensen geen interesse meer hebben om in een klassieke bedrijfsomgeving te werken en al helemaal niet meer om zich door een chef te laten sturen. “Ik zie dagelijks tientallen mensen die wél hard werken, maar niet meer voor baas willen werken.”

Patrick Meirlaen gelooft niet dat dit enkel te maken heeft met het feit dat de generatie Y meer belang hecht aan de work-life balans.

“Waar het echt over gaat zijn drijfveren die reeds duizenden jaren in onze hersenen zitten ingebakken en die dus niet nieuw zijn. Het is voor bedrijfsleiders van het grootste belang om die zaken –eindelijk- ernstig te nemen. Neurologen en organisatie-experts hebben daar al uitgebreid bij stilgestaan. Mensen hebben zingeving nodig. In de religie vinden ze die niet meer en daarom is het aan bedrijven om hun ambities rond duurzaam het verschil maken voor de maatschappij duidelijker te communiceren.   Dat is iets heel anders dan een mooie PowerPoint maken over de bedrijfsdoelstellingen. Het gaat over betrokkenheid en kansen bieden aan medewerkers om hun talenten te kunnen inzetten.”

Mensen willen volgens Patrick Meirlaen op basis van een duidelijk doel  zelf nadenken over hoe ze het gaan aanpakken en daar ook verantwoordelijk voor zijn.

“De Tayloristische modellen hebben echt afgedaan”, geeft hij nog aan. “Maar omdat het kennelijk bij veel organisaties moeilijk blijft liggen om die realiteit te aanvaarden,   hebben we nu The Future Organisation opgericht. Ik neem daar zowat de leiding in maar Frank Manesse, Karen Van Garsse, Els Roelandt, Els Aelbrecht, Marc De Baets, Tom Goubert, Katrien Rommens en Evelyne Schöller trekken ook mee aan de kar. Enkele grote bedrijven stappen al mee in ons verhaal, maar er zullen zeker nog verschillende jaren werk nodig zijn om een volledige omslag te bewerkstellingen. Momenteel zijn we alvast ook aan het brainstormen om hierover in 2017 een groot congres te organiseren.”