Wie op de Edingsesteenweg in Meerbeke rijdt, kan voortaan zijn ogen laten vallen op het pand van Studio Broos. De chocoladewinkel van patissier Jan Andries en zijn vrouw opende er in een kleine zijweg vorige week de deuren. Voor de ingang springt ook een ijskar meteen in het oog. “Omdat de zomer een minder gunstige periode is om een chocoladewinkel te openen, kwamen we op het idee om ook een ijskar voor de deur te plaatsen”, zegt uitbater Jan Andries.
Het koppel trok vorig jaar al in het pand met het oog op de productie van chocoladeproducten voor de patisseriezaak. “Onze winkel in de Gemeentehuisstraat werd wat te klein om de productie daar te houden.” Al snel lokte de activiteiten in De Kloef nieuwsgierige voorbijgangers die er binnenstapten met de vraag om er chocolade te kopen.
Speciale verpakkingen
Na de feestdagen ontstond zo het idee om er toch een chocoladewinkel te openen. “Naast ons atelier hadden we nog wel wat ruimte over. We wilden hier echt iets anders mee doen”, zo gaat Jan voort.
“Voor de inrichting hebben we beroep gedaan op een firma die het interieur op maat heeft gemaakt. In tegenstelling tot de patisseriezaak zal hier geen patisserie verkocht worden. De focus ligt hier op de chocolade, koekjes en ook op zelfgemaakte confituren. Bovendien zijn al onze verpakkingen biologisch afbreekbaar omdat ze zijn gemaakt van afval van suikerriet en cacaobonen.”
Het idee om ook ijscrème te verkopen, haalde Jan uit de Spaanse stad Gerona. “Daar is ook een patissier die een crèmerie uitbaat. We beperken ons hier wel tot 7 à 8 verschillende smaken. Zelf ijs maken, heeft geen geheimen meer voor mij, want dat is ook iets wat ik al meer dan 25 jaar doe.”
Fragiel
“Iedereen is hier welkom om chocolade te komen kopen of een ijsje te eten. Klanten kunnen hier voor de deur op onze trappen hun ijsje rustig opeten. We willen hier een losse sfeer creëren en een bezoek laagdrempelig houden. Daarnaast werken we ook met jonge mensen waar ik graag mijn kennis en ervaring aan doorgeef.”
De uitbaters kozen bewust voor een andere naam voor de tweede winkel. “Studio Broos verwijst naar het fragiele van chocolade. Het kan gemakkelijk breken, maar ook de cacao zelf wordt duurder en chocolade is daarom broos”, besluit Jan.