wvv_igepa_0070

Papierbedrijf Igepa plant tot 2.500 nieuwe bomen in Aalter

AALTER – Dat papierproductie leidt tot massale houtkap is een foute perceptie die Igepa, professionele groothandel voor de B2B-markt maar van oudsher papierleverancier, maar wat graag de wereld uithelpt. De vraag van Natuurpunt om 2.500 bomen aan te planten in Aalter viel bij het bedrijf dan ook in vruchtbare aarde. Op 17 november wordt het startschot van de campagne ‘Paper is nature’ gelost. Voor elke handtekening wordt 1 boom geplant.

Een recente studie van 2Sides UK wees uit dat 59% van alle Europese consumenten ervan overtuigd is dat de productie van papier leidt tot een kaalslag in het Europese bosbestand. Nochtans ziet de realiteit er helemaal anders uit. Los van het feit dat de Europese bosoppervlakte jaar na jaar groeit, gebruikt de papierindustrie – naast gerecycleerde vezels – hoofdzakelijk bijproducten zoals uitdunningshout uit het bos en zaagafval van houtzagerijen als grondstof.

En dat niet alleen: de papierindustrie is zowat wereldleider op het vlak van hernieuwbare energie. De CO²- uitstoot daalde er de laatste 30 jaar met 40% en ook het watergebruik werd met 56% fel gereduceerd. Ook het Europese recyclagepercentage van 72% voor gebruikt papier is behoorlijk indrukwekkend, zeker omdat papier 6 tot 7 maal hergebruikt kan worden.

Paper is nature

Recent kwam Natuurpunt met een verzoek om extra bosareaal aankloppen. Igepa boog zich over de vraag hoe het inplanten van 2.500 bomen in Aalter een nog grotere weerklank kon krijgen. Daartoe werd de campagne ‘Paper is nature’ gelanceerd. Een actie om het belang van communicatie via print te onderstrepen, in een sector waarin de digitalisering klappen uitdeelt. Maar ook om aan te tonen dat het gebruik van papier niet noodzakelijk schadelijk is voor het milieu.

Managing Director, Dirk Salens

Eén hectare

Op 17 november wordt het startschot van de campagne gelost. Medewerkers van Igepa, grafische klanten maar net zo goed lokale scholen, verenigingen en vrijwilligers halen de spade tevoorschijn voor de aanplant van 2.500 jonge bomen. Die zullen het Ganzeveld, een Aalters natuurgebied van 44ha, met een bijkomende hectare aan hoogwaardig bos verrijken. In het kielzog van de plantdag komt een sociale mediacampagne op gang. Voor elke handtekening die het charter op www.paperisnature.be oplevert, wordt 1 boom aangeplant. De campagne kan rekenen op de steun van de strategische partners Sappi, Burgo, UPM, VPK Packaging, Lessebo, The Navigator Company en Iggesund.

Startpunt

“Dat Igepa zijn schouders zet onder een beter milieu met meer zuurstof in de lucht is een mooie missie”, licht Igepa Sales Director Serge De Crits toe. “En als we onder meer in de grafische industrie, waar ruim 10.000 mensen aan de slag zijn, deze boodschap kunnen uitdragen creëert dat ook een bewustwording die foute percepties over de papierindustrie verder de wereld kan uithelpen.”

“Maar daarnaast is het vooral ook een start, geen eindpunt. Oud papier ophalen in een gesloten circuit is de volgende stap. Een cradle to cradle systeem waarbij we zowel papier leveren aan, als oud papier ophalen bij de klant met dezelfde vrachtwagen. Bij ‘Paper is nature’ is het in essentie daar om te doen.”