Iedereen kent het probleem van een overvolle inbox, maar sommige sectoren spannen de kroon. Zo kreunen verzekeringskantoren onder de grote toevloed van documenten, mails, foto’s of met de hand ingevulde formulieren. Tegelijk merkten oprichters Maarten Callaert, Frederic Stallaert en Stijn Decubber dat verzekeraars klantgerichter dan ooit moeten werken.
Artificiële intelligentie
“Verzekeringskantoren willen hun klanten sneller en correcter bedienen, maar de grote en diverse instroom van documenten (vaak met de hand ingevuld) staat dat in de weg. Ons platform zal een eerste, zeer nauwkeurige triage doen en is dankzij artificiële intelligentie in staat om meteen enkele belangrijke gegevens uit de documenten te halen. Denk maar aan namen, nummerplaten of polisnummers. Zo komt er heel wat tijd vrij voor het meer gespecialiseerde werk”, vertelt oprichter Maarten Callaert. “Als er documenten op een foute manier worden geklasseerd, kan de medewerker dit gemakkelijk aangeven en leert het systeem opnieuw bij.”
Samenwerking met sectorfederaties
Paperbox zet ook sterk in op samenwerkingen. “Bij de ontwikkeling houden we rekening met de feedback van gebruikers en van Vlaamse, Waalse en Nationale sectorfederaties. De geanonimiseerde data van onze gebruikers voeden ons slimme systeem. Dankzij die data en dankzij de feedback van onze klanten wordt onze oplossing steeds accurater, steeds beter. We focussen hiervoor trouwens sterk op beveiliging van onze data en infrastructuur en behaalden intussen ook een ISO 27001 certificaat”, aldus Callaert.
Vliegende start
Die grondige aanpak maakte van Paperbox al meteen een succes. In 2021 was het bedrijf acht maanden actief en draaide het direct een mooie omzet. Ook enkele grote verzekeraars stapten mee in het verhaal. In 2022 is het de ambitie om de maandelijkse omzetten te verdubbelen.
“Administratieve overlast is voor veel ondernemers een dagelijkse realiteit. We kozen voor Paperbox omdat zij met hun innovatieve oplossing op basis van AI het ondernemen makkelijker maken voor de KMO. Ze krijgen meer tijd om zich te focussen op hun klanten. Niet enkel grote verzekeraars, maar ook kleinere kantoren en makelaars krijgen toegang tot hun oplossing omdat Paperbox werkt met een pay as you go model, dus per transactie. Bovendien is de oplossing enorm schaalbaar en kan ze rekenen op internationale belangstelling”, zegt Jos Vermeiren, directeur van UNIZO Oost-Vlaanderen.