AGP Foto: Google Maps

Overnemer gezocht voor AGP, autoruitenfabrikant met 1.200 werknemers

AGP zoekt een overnemer voor drie Belgische vestigingen met in totaal ruim 1.200 personeelsleden. De internationale producent van autoruiten zit in moeilijke papieren en zijn Belgische tak is verlieslatend. Een koper zou de boekhouding op orde moeten krijgen, anders dreigt het faillissement.

AGP (Autoglass Peruana) produceert glas in Zwijnaarde, Roeselare en Evergem. In die laatste vestiging werd in 2022 nog een investering van 80 miljoen euro aangekondigd, goed voor 500 jobs, maar die kwamen er uiteindelijk niet. De multinational met fabrieken in Zuid-Amerika en België ziet zijn activiteiten terugvallen. Het maakt gespecialiseerde autoruiten en panoramadakglas voor merken als BMW, Volvo, Renault en Volkswagen.

Lees ook: Sociaal akkoord bij Barry Callebaut: 150 mensen worden ontslagen in Wieze en Lokeren

De automarkt doet het niet goed en dus draaien de Belgische activiteiten niet op volle kracht. Ook zetten een reeks investeringen de winst onder druk. Een nieuwe eigenaar moet de zaak nieuw leven inblazen. Daarvoor wordt een overdracht onder gerechtelijk gezag voorbereid. Advocaat Yves François houdt zich bezig met de afwikkeling en begeleidt kandidaat-overnemers naar een finale deal.

Viertal kandidaten

Wereldwijd zouden een 10-tal ondernemingen in aanmerking komen voor de overname van gelijkaardige activiteiten. “Met een viertal kandidaten is al contact, het zou gaan om Europese spelers. Maar de procedure om de biedingen af te wikkelen moet nog worden afgerond en dan wordt bekeken welk dossier kan overtuigen”, klinkt het. Wat de gevolgen zijn voor de werkgelegenheid op de Belgische sites is dus nog niet duidelijk.

“Maar deze procedure is hoofdzakelijk gericht op het behoud van werk. Het is niet degene die de hoogste prijs geeft, die het automatisch krijgt”, verzekert François. “Het kan een kandidaat zijn die minder biedt, maar meer tewerkstelling waarborgt.”

Ingrepen

Het lijkt wel zo dat de bedrijfsvoering anders moet, want als de marges niet stijgen lijkt een faillissement onafwendbaar. “Er zullen ingrepen moeten gebeuren. Niet direct in het personeelsbestand, al kan daar hier en daar wel wat rationalisering gebeuren. Men zal waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar extra volume. Maar bijna alle grote automerken – van luxe tot een beetje eenvoudiger merken – zijn al grotendeels klant.”

Mogelijk kan ook de prijszetting anders, al zijn dat beslissingen voor het volgende management. De advocaten die de overgang begeleiden, hebben een dataroom aangelegd om de kandidaat-overnemers transparantie te bieden over de economische parameters van de bedrijven.

Deadline

De zoektocht naar een overnemer moet binnen een termijn van vier maanden worden beklonken. Tegen 18 maart is een eerste harde deadline, al kan de rechter die procedure rekken tot één jaar. “Maar dat is zeker niet de bedoeling. We willen tegen 31 januari alle biedingen binnen zodat we begin februari ze naast elkaar kunnen leggen en een triage kunnen maken.”

François geeft aan dat er geen ongerustheid is bij het personeel en dat die ook niet nodig is. Het loon van de werknemers kan worden uitbetaald.