outspot

Outspot neemt het Italiaanse e-commerce platform Groupalia over

SINT-MARTENS-LATEM - De Belgische flash deal site Outspot, al goed voor 23 miljoen euro omzet, doet zijn eerste overname in Italië. Groupalia is een e-commerceplatform dat flash-verkopen met korting biedt op allerhande producten en vrijetijdsbelevenissen in Italië.

Outspot, opgericht in 2008 door de broers Stefan en Thomas Van Overbeke, is een Belgische pionier in de niche van flash sales. Dat is een online aanbod van producten en reizen aan tijdelijke kortingen. Dagelijks worden op Outspot.be belevenissen of producten aangeboden aan een uitzonderlijke prijs. Handelaars bieden op de website onder meer dekbedden, ledspots, cameratassen, bloemen en toeristische uitstappen aan. Allemaal met korting.

Outspot stuurt de aanbiedingen van het moment via een volledig geautomatiseerd en intern ontwikkeld state-of-the-art technologieplatform naar zijn klantenbestand van om en bij de 10 miljoen leden. Het maakt hierbij gebruik van klantgeoriënteerde AI-gedreven online marketingtechnieken.

Overname

Eerder deze maand investeerde het Gentse Private Equity fonds Integra Fund in het bedrijf om de verdere groei te ondersteunen. Daar laat Outspot alvast geen gras over groeien. Het Oost-Vlaamse bedrijf kondigt aan dat het zijn Italiaanse sectorgenoot Groupalia overneemt. Groupalia biedt net als Outspot haar leden de mogelijkheid om aantrekkelijke producten en diensten tegen gereduceerde prijzen te kopen en helpt leveranciers te profiteren door hen in staat te stellen hogere volumes, bezettingsgraden en merkbekendheid te garanderen.

Europese ambitie

Dankzij deze en een aantal eerdere overnames groeide Outspot uit tot een Europese speler die al actief is in 10 landen. Op korte termijn wil het bedrijf verder uitbreiden in Europa en zijn marktleiderschap verder versterken. Naast de buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland gaat het om Spanje, Italië, Oostenrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

In 2020 werd voor 23 miljoen euro verkocht via de website, waarvan ruim een derde in België. Die groei is deels te danken aan overnames, onder meer van Promocity in ons land en Onedayfly in Nederland.

Stefan Van Overbeke, oprichter en zaakvoerder van Outspot: “Met de overname van Groupalia krijgt Outspot er in één klap 2 miljoen leden bij. Dit laat ons toe onze groei op de Italiaanse markt te versnellen en onze positie in Zuid-Europa te versterken. We hebben met Outspot de ambitie om marktleider te worden in Europa.”