Oudenaardse economie profiteert van mondialisering wielrennen

centrumrvvlOok steden moeten, als ze zichzelf willen promoten en volk willen aantrekken – of dat nu werknemers zijn van bedrijven uit de buurt die er willen komen wonen of binnen- of buitenlandse toeristen – keuzes maken in de manier waarop ze zich profileren. En die keuzes leggen Oudenaarde en de lokale economie geen windeieren.

Bier, fietsen en erfgoed

“Tot niet zo lang geleden”, zegt Rik Vanwalleghem, directeur van het Centrum Ronde van Vlaanderen, (CRVV),  “was Oudenaarde bekend als hoofdplaats van de Vlaamse Ardennen, een regio die voor zichzelf promotie maakte met de kernwoorden “heuvelachtig, rustig en groen”. Maar in de wereld zijn er misschien honderd regio’s met dezelfde wezenskenmerken. Een dergelijk profiel is alvast niet bevorderend voor het aantrekken van buitenlandse toeristen. Sinds een aantal jaar draait de citymarketing van Oudenaarde echter rond de kernwoorden “bier, fiets en erfgoed”. Daarrond zijn ook actieplannen opgesteld. Met het CRVV spelen wij een bepalende rol in het luik rond fietsen. Alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft, is voor heel veel mensen nog altijd enorm fascinerend.”

Magneet

De populariteit van alles wat met fietsen te maken heeft, neemt volgens Vanwalleghem overal ter wereld nog gestaag toe. “Het is een huizenhoog cliché maar het wielrennen is met alles wat daarin gebeurt – ook list en bedrog in de vorm van doping – is natuurlijk ook een spiegel van de maatschappij. En voorts is het al langer dan vandaag bekend dat wielrennen een fantastische toeristische promotor is. Het is bij benadering niet te schatten voor hoeveel tienduizenden vakanties de beelden die wielerliefhebbers of hun partners hebben gezien tijdens etappes van de Tour, de Giro of de Vuelta al de inspiratiebron zijn geweest. Daardoor is ook het CRVV een magneet, een echte hefboom. We krijgen rechtstreeks 100.000 bezoekers per jaar over de vloer, redelijk gelijkmatig gespreid over het hele jaar. In tegenstelling tot een breed gangbare perceptie halen we echter niet het grootste gedeelte van onze omzet rond het weekend van de Ronde van Vlaanderen, maar wel in juli en augustus. Dan hoor je in Oudenaarde, met dank aan de mondialisering van het wielrennen en de rol die professionele Angelsaksische teams daarin hebben gespeeld, ook ongelooflijk veel Engels spreken.Niet alleen door Engelsen en Amerikanen, maar ook door Nieuw-Zeelanders, Australiërs en Japanners. De jongste drie jaar is het aantal bed & breakfastovernachtingen in de buurt gewoon verdubbeld. We kunnen zowel de zakelijke als de particuliere bezoeker heel sterk aanspreken.”

Economische en maatschappelijke meerwaarde

Correct becijferen wat de economische meerwaarde van het CRVV berekenen, is moeilijk. Maar het staat volgens Vanwalleghem buiten kijf dat de fiets en het fietstoerisme de economie in Oudenaarde enorm ondersteunen.  “Naast de loutere economische meerwaarde”, zo zegt hij nog, “kan je ook kijken naar de maatschappelijke meerwaarde. De beleving die de mensen in het musem krijgen en het feit dat we hier elk jaar stagiairs in dienst hebben die hier  praktijkkennis kunnen komen opdoen over onder meer citymarketing, merkidentiteit en toerisme. Over verschillende van die onderwerpen worden ook proefschriften gemaakt. Onze activiteiten reiken eigenlijk veel verder dan de museumfunctie.”