Afbeelding2 Foto pdv

Oudenaardse centrummanager Els De Deken maakt haar plannen bekend

OUDENAARDE - De nieuwe Oudenaardse centrummanager Els De Deken (54) ontvouwt haar plannen om, samen met het stadsbestuur en de vzw Oudenaarde Winkelstad, aan een ondernemersvriendelijk en aantrekkelijk kernwinkelgebied te bouwen. “Geef winkelen in Oudenaarde een persoonlijkheid, is mijn leidmotief”, onderstreept ze.

Het stadsbestuur van Oudenaarde werkt sinds 2017 met een centrummanager om de ondernemersactiviteiten in het kernwinkelgebied te ondersteunen en te versterken. Het contract met de vorige centrummanager liep einde vorig jaar af. Na een selectieprocedure werd de opdracht toegewezen aan Els De Deken, zaakvoerder van het Oudenaardse bedrijf ‘Think with people’.

De aanpak van leegstand, de organisatie van promotionele activiteiten en het stimuleren van de samenwerking tussen de handelaars. Dat is de opdracht van de nieuwe centrummanager. “De hoofddoelstelling van het centrummanagement is het invullen van de leegstand, waardoor de retail in onze stad op een hoog niveau kan openbloeien”, benadrukt schepen van Lokale Economie Julie Dossche (Open VLD).

LEES OOK. Bekende ondernemer Els De Deken (54) is de nieuwe Oudenaardse centrummanager: “Er is veel werk aan de winkel”

“Mijn centrale leidmotief voor deze opdracht is ‘geef winkelen in Oudenaarde een persoonlijkheid”, licht de nieuwe centrummanager Els De Deken haar eerste plan van aanpak toe. “Daarmee bedoel ik dat Oudenaarde zich moet onderscheiden van een andere stad. Hoe dat kan, is een denkoefening die ik met de handelaars wil maken.”

“Oudenaarde heeft een pak troeven, zoals onder andere het fietstoerisme en de rijke geschiedenis. Oudenaarde is ook de stad van het bier. Gaan we bijvoorbeeld voor het bierverhaal dan zou elke handelaar dat op een of andere manier in de picture kunnen zetten. Nu is iedereen op zijn of haar eilandje bezig. Kortom, ik wil alle neuzen in dezelfde richting krijgen.”

“Identiteit bepalen”

“Als eerste prioriteit wil ik inzetten op drie werven: identiteit, connectie en creativiteit en innovatie. Een identiteit voor het kernwinkelgebied bepalen, moet in samenwerking met de stad en Oudenaarde Winkelstad. Ik wil onder andere in workshops en coaching voorzien voor handelaars om samen hun identiteit te definiëren. Om connectie tussen de verschillende stakeholders te creëren, moeten we ruimte scheppen voor interactie. Ik zie het als een cruciale rol van de centrummanager om verbinding te brengen tussen de klant en de ondernemers, tussen de ondernemers onderling, tussen handelaars en stadsbestuur én tussen de ondernemers in Oudenaarde en de omliggende steden en gemeenten.”

Aanpak leegstand

Bijzondere aandacht ten slotte gaat naar de aanpak van de leegstand. “Leegstand zorgt voor weinig bezoekers, wat dan weer voor meer leegstand zorgt. Ik wil verder bouwen aan de startersubsidie van het stadsbestuur. Ik wil overleggen met gespecialiseerde nationale retailmakelaars en met hen terug de brug maken met Oudenaarde. Ook overleg met de lokale vastgoedmakelaars en eigenaars van retailpanden staat op het programma. Veelvuldig reclame maken, is op alle fronten noodzakelijk.”

“Daarom wil ik inzetten op het organiseren van promotionele activiteiten. Oudenaarde heeft alles in huis om een sterke winkelstad te worden. We moeten er alleen de spotlights op plaatsen”, besluit Els De Deken.