GENT – OTA Insight is erop gebrand om een versnelling hoger te schakelen. Het Gentse data intelligence-platform voor de hotelindustrie kondigde daarvoor een nieuwe kapitaalronde van 20 miljoen dollar aan groeifinanciering aan.
OTA Insight werd in 2012 opgericht door Adriaan Coppens, Matthias Geeroms en Gino Engels. Het bedrijf helpt hotels en resorts om hun omzet en rendabiliteit te optimaliseren. Daarvoor wordt op een intelligente manier big data ingeschakeld. Met een cloudplatform wordt real-time toegang tot prijsinformatie van concurrenten, trends en inzichten in de online hotelmarkt geboden. Daarmee kunnen managers prijsstrategieën proactief aanpassen.
Investeren in verschillende aspecten
De financiering zal gebruikt worden om het platform verder uit te bouwen. Specifiek moeten de machine learning- en artificiële intelligentiecapaciteiten van het platform verbeterd worden. Daarnaast wil OTA Insight zijn data scientist- en engineeringteams verder uit bouwen. Zo zal het wereldwijde team van 80 personen in 12 landen volgend jaar versterkt worden met een 50-tal collega’s. In Gent werken er nu 30 medewerkers.
“Onze klantgerichte aanpak heeft OTA Insight in staat gesteld een gebruiksvriendelijk platform te ontwikkelen dat inspeelt op de behoeften van hotel managers in een breed scala aan accommodatietypes”, zegt Adriaan Coppens, ceo en mede-oprichter van OTA Insight. “Met de hulp van Eight Roads Ventures en F-Prime, die de kapitaalronde hebben geleid, is het bedrijf klaar om zijn wereldwijde klantenbestand verder uit te breiden en de ontwikkeling van de nieuwste data- en business intelligence-producten te accelereren.”
Momenteel wordt OTA Insight’s cloudplatform gebruikt door meer dan 16.000 hotels in 134 landen.