Het Instituut voor het Familiebedrijf houdt de vinger aan de pols van de Vlaamse familiebedrijven. De Familiebedrijven Barometer is een belangrijk instrument om in kaart te brengen waar de familiebedrijven mee bezig zijn, hoe het familiebedrijvenlandschap eruit ziet en wat de toekomst brengt.
De resultaten van deze Barometer zijn onlangs voorgesteld in het ontmoetingscentrum 3 Square Village in Zwijnaarde.
De Barometer polst aan de hand van een aantal thema’s naar de temperatuur bij de familiebedrijven. Uit de resultaten blijkt onder meer dat de professionalisering van de familiebedrijven zich doorzet en dat een toenemend aantal familiebedrijven ook externe bestuurders heeft. Een heikel punt blijft wel de opvolgingsproblematiek. Bij een kleine 40% van de familiebedrijven is er nog geen zicht op hoe die opvolging zal verlopen. Het Instituut voor het Familiebedrijf pleit alvast voor meer aandacht voor de problematiek, aangezien de ervaring leert dat er heel wat tijd kruipt in het voorbereiden van de opvolging.
Tegelijk kwam Wouter Torfs, de jongste jaren uitgegroeid tot hét boegbeeld van wat succesvolle familiebedrijven kunnen betekenen voor de economie, er vertellen over zijn boek “Werken met hart en ziel.” In dat boek onderzoekt hij wat een bedrijf tot een Great Place to Work maakt. Dat doet hij aan de hand van de literatuur, maar vooral vanuit zijn passie voor het thema en de dagelijkse praktijk in zijn bedrijf. Aan de hand van een menselijk verhaal en een handige reeks best practices schetst de auteur zijn visie op onder meer de evolutie van het Torfs-familiebedrijf, op een goede bedrijfscultuur en de kracht van cocreatie en kwetsbaarheid. Uniek daarbij is dat de schrijver de ziel van het familiebedrijf ontbloot en zelfs de schaduwzijden van zijn eigen ziel openbaart.