Alle winnaars van de Theo’s bij elkaar Alle winnaars van de Theo’s bij elkaar. Eeklo is duidelijk een ondernemende gemeente. Foto: Gerben Steyaert/Stad Eeklo

Opticien Luc Demeester en ‘De Promeet’ zijn de grote winnaars bij Eeklose ondernemersprijzen

Op de Theo’s, de trofeeën voor Eeklose ondernemers, is het magazine De Promeet van Steven De Dapper en Tonny Soens bekroond tot ondernemer van het jaar. Luc Demeester, van de gelijknamige optiek, sleepte de Theo All Star in de wacht. Die werd speciaal voor de tiende editie uitgereikt.

De Theo’s hebben dit jaar acht winnaars opgeleverd. De Neo-Theo voor beste starter ging naar het snuisterwinkeltje Albertha van Isabelle Hinnekint. De Eco-Theo was voor Mobble, bekend van de inschuifhuizen. Boetiekhotel Shamon van Windy Van Maele en Thomas De Baene kreeg de persprijs, de Theo Flitser.

Schoenen D’hondt, dat honderd jaar bestaat, won de Theo-Store voor de beste winkel. De Theomobiel, prijs voor de beste marktkramer, ging naar Vishandel Janssens. De Theofiel, de lifetime achievement-Theo, was voor dokter Ignace Ghijselings, specialist in de orthopedische geneeskunde in AZ Alma.

De grote winnaars

De grote winnaar van de avond werd het maandblad De Promeet. Dat mocht de Theo voor ondernemer van het jaar mee naar huis nemen. Steven De Dapper, Tonny Soens en het redactieteam onder leiding van Marc Van Hulle scoren met een blad boordevol positief nieuws over het Meetjesland.

Voor de tiende editie van de Theo’s werd nog de Theo All Star uitgereikt, de beste van de beste uit de negen vorige edities. Die ging naar Luc Demeester (69) van Optiek Demeester op de Markt. “Ik ben dankbaar, maar sprakeloos”, zei de winnaar. “Dit ga ik koesteren.”

Koop lokaal

“Laat ons trots zijn op onze lokale ondernemers”, zei schepen van Ondernemen Hilde Lampaert (N-VA) nog. “Laten we samen Eeklo blijven ondersteunen door zo veel mogelijk lokaal te kopen. We mogen niet verwonderd zijn dat weer een zaak overkop gaat, als we nadien moeten bekennen dat we er nooit zelf iets hebben gekocht. We dragen daar allemaal een stuk verantwoordelijkheid in. Elke aankoop bij een lokale winkelier of ondernemer is een waardering voor zijn of haar werk en een investering in de toekomst van onze stad.”