GENT – De Nederlandse Sligro Food Group boekte afgelopen boekjaar een nettowinst van € 34 miljoen. De omzet steeg met 2,1% tot € 2.395 miljoen. Toch maakte het bedrijf in België verlies. “De investeringen en opstartverliezen die gepaard gingen met de opening van onze nieuwe locatie in Antwerpen, drukten fors op het resultaat in België”, aldus CEO Koen Slippens.
Het Nederlandse Sligro Food Group kwam in 2016 naar België kwam door JAVA over te nemen. Even later volgden de ISPC-horecagroothandels van Gent en Luik en de Brusselse visgroothandel Océan Marée. Toch hebben de Nederlanders België nog lang niet veroverd. Ze ondervinden moeilijkheden en maakten vorig jaar ook operationeel verlies.
Opstart in Antwerpen drukt de cijfers
“De oorzaak voor het verlies ligt bij onze Antwerpse horecagroothandel. Zonder die vestiging waren JAVA en Sligro-ISPC winstgevend”, vertelt CFO Rob van der Sluijs aan De Tijd. “Die vestiging openden we in november 2018. In het begin hadden we amper omzet, maar wel kosten, onder meer voor personeel. Aangezien we in 2018 maar 3 miljoen euro brutobedrijfswinst (ebitda) hadden, voelen we de opstartkosten van de Antwerpse vestiging ook op groepsniveau.”
De eerste maanden waren moeilijk. Er waren onvoldoende klanten om de kosten te dekken. De winkel lag vol voeding en Sligro moest niet-verkochte producten weggooien. “In de eerste maanden gooiden we meer producten weg dan we verkochten”, zegt de financieel directeur. Als we het bedrijf mogen geloven, zijn de problemen in Antwerpen tijdelijk. Over drie tot vier jaar zal de Antwerpse groothandel winst maken.
Voorlopig geen nieuwe vestigingen
Dit jaar komen er geen nieuwe Sligro’s bij. Nochtans was het Nederlandse familiebedrijf van plan nog vestigingen te openen, na die in Antwerpen. Maar het verkrijgen van vergunningen gaat moeilijk. In Brugge kocht Sligro een pand, maar het stadsbestuur weigerde een vergunning. In de media hadden concurrenten hun ongenoegen over de komst van Sligro geuit. In Antwerpen proberen ze de vergunningen van Sligro via de rechter te vernietigen.
“De ambitie om nieuwe groothandels te openen is er nog, maar we hanteren een nieuw realisme”, zegt Van der Sluijs. “We hebben enkele locaties op het oog, maar gaan pas over tot een aankoop als we een vergunning hebben.”
Winstherstel
CEO Koen Slippens: “Wij zien 2019 als een transitiejaar waarin de veranderingen in de organisatie en de impact van diverse grote trajecten de financiële resultaten onder druk hebben gezet. We verwachten dat integratie van de overgenomen groothandelsactiviteiten van Heineken en stevige ingrepen in België dit jaar winstherstel zullen brengen.” Sligro Food Group stelt daarom voor het dividend over 2019 vast te stellen op € 1,40 per aandeel, wat meer is dan de behaalde winst per aandeel.