Left_Jonathan-Right_Anthony

Oprichter Bubble Post lanceert platform om leveringen te plannen en op te volgen

GENT – Het gloednieuwe platform Dropon maakt het leveren van pakjes en goederen een heel stuk efficiënter. Bedrijven plannen er hun leverrondes mee, chauffeurs worden in real time langs het ideale traject gegidst, ontvangers tracken hun pakje tot op de minuut en tot aan hun voordeur. “Het aantal leveringen zal de komende jaren blijven boomen. Om de druk op mobiliteit en milieu te verminderen, moéten we tijd besparen en het aantal gereden kilometers naar beneden halen”, zegt Dropon-oprichter Anthony Viaene, die eerder ook koerierbedrijf Bubble Post opstartte.

E-commerce is helemaal doorgebroken, maar dit is nog maar het begin. Onderzoek wijst uit dat het aantal pakjesleveringen zal verdubbelen tegen 2030. Het gloednieuwe platform Dropon van oprichters Anthony Viaene en Jonathan Carette wil die groei in goede banen leiden, door de leveringen veel efficiënter te maken.

Dropon doet daarvoor beroep op de technologie die Anthony Viaene ontwikkelde voor Bubble Post. Toen Bpost het (fiets)koerierbedrijf overnam, bedong de ex-CTO het recht om de IP en de software terug te kopen. Dropon is verder gebouwd op het platform waarmee Bubble Post zijn last mile deliveries uitstippelde. Dat is door het team achter Dropon sterk uitgebreid en aangepast aan de transportbehoeften van de ruimere markt van de pakjesleveringen.

Efficiënte leverrondes

“Transportbedrijven, retailers, maar evengoed leveranciers van maaltijdpakketten – eigenlijk alle ondernemingen die dagelijks dynamische leveringen doen – kunnen via het platform de leverrondes plannen”, legt Anthony Viaene uit. “Dat kan volledig automatisch, het algoritme bepaalt het snelste traject. We gebruiken daarvoor zowel historische verkeersdata als real time data. Maar onze klanten kunnen het ook gemakkelijk manueel aanpassen wanneer de ene levering dringender is dan de andere of wanneer ontvangers speciale wensen hebben meegegeven.”

“Vervolgens dispatcht het platform de uitgestippelde leverrondes naar de smartphones van de chauffeurs. Ze krijgen stap voor stap instructies om hun pakjes af te leveren. De rondes worden de hele tijd gemonitord en opgevolgd. Zo kunnen onze klanten onmiddellijk bijsturen, en kunnen de chauffeurs hun traject aanpassen aan files, ongevallen of andere onverwachte obstakels.”

Transparante communicatie

“Ontvangers kunnen hun pakje op de voet volgen – tot en met de naam van de chauffeur en de route die hij volgt op weg naar hun huis – en ze krijgen ook updates als de verwachte levertijd wijzigt. Zo vermijden we gemiste leveringen. Die zijn niet alleen frustrerend voor de ontvanger, ze kosten ook handenvol geld aan het bedrijf dat een tweede keer terug moet komen. Actuele en transparante communicatie is cruciaal voor een goede customer experience.”

Economische én ecologische winst

Door alle spelers die thuisleveringen verzorgen toegang te geven tot geavanceerde technologie maakt Dropon zich sterk dat ze een tijdsbesparing tot 40 procent kunnen realiseren. “Hoe minder kilometers de chauffeurs moeten afleggen, hoe minder kosten bedrijven hebben. Ze staan onder enorme druk en hun marges zijn bijzonder klein, dus elke minuut telt. Maar elke uitgespaarde kilometer dringt ook de uitstoot van CO2 terug. Efficiënte leveringen zorgen voor economische én ecologische winst.”