Door de snelheid waarmee alles in de maatschappij verandert, zijn ook ondernemingen verplicht om zichzelf permanent opnieuw te vinden. Grote ondernemingen proberen dat al sinds een tijdje structureel aan te pakken, onder meer via opleidingsprogramma’s met externe consultants, maar voor de KMO ligt dat met name door de kostprijs van die externe opleidingen een stuk moeilijker.
“Daarom zijn we bijzonder blij”, zegt Katia Van Belle, die als één van de vier consultants van Propellor en Ubeon een speciaal opleidingsprogramma rond verandering heeft opgezet, “dat we onze opleidingen rond verandering, waarin onder meer de menselijke kant van verandering en de vier fases die elke verandering kenmerken, aan bod komen, en die normaal 400 euro kost, nu dankzij Syntra Vlaanderen in heel Vlaanderen aan de KMO kunnen aanbieden voor 50 euro.” Ook de vraag waarom er weerstand ontstaat tegen verandering, en de manier waarop je mensen best betrekt bij verandering komen aan bod.
“Er is duidelijk ook bij de KMO nood aan meer begeleiding rond verandering”, benadrukt Katia Van Belle. “Veel bedrijfsleiders vertellen ons dat ze van alles horen en lezen en op basis daarvan wel weten wat ze eigenlijk moeten doen maar eigenlijk heel hard kampen met de vraag hoe ze hun medewerkers kunnen meekrijgen in een veranderingstraject. Anderzijds is het ook belangrijk om bij innovaties de buitenwereld mee te krijgen en warm te maken.”
Een op de KMO-gerichte opleiding in de vorm van een actieve workshop vindt in Gent nog plaats op 1 oktober. Meer informatie over de manier waarop verandering best kan worden aangepakt staat ook op de speciaal rond deze KMO-opleidingen opgezette website http://veranderendoejezo.be