thumbnail_20190914_150900

Oost-Vlaanderen heeft meeste Cambio-gebruikers van Vlaanderen

GENT – In september 2004 ging Cambio autodelen van start in Vlaanderen, meer bepaald in Gent. Vijftien jaar later is Cambio actief in 40 Vlaamse steden en gemeenten. Ruim 21.000 Vlamingen maken ondertussen gebruik van dit autodeelsysteem, met Oost-Vlaanderen als koploper. Dit maakt een groot verschil op de weg als je weet dat één Cambio-wagen tot 13 private wagens vervangt.

Dankzij Gent blijft Oost-Vlaanderen de provincie met het grootste aantal deelauto’s. In totaal zijn er in onze provincie 229 deelauto’s in 11 steden en gemeenten met samen 8.000 gebruikers. En daar blijft het niet bij. Onlangs werden er ook deelauto’s geïnstalleerd in Oudenaarde en vanaf dinsdag kan je er gebruik van maken in Destelbergen. Ook in Wetteren lopen er volop onderhandelingen. “We starten altijd bescheiden met een twee- of drietal wagens”, vertelt directeur van Cambio Geert Gisquière. “De bedoeling is dat het wagenpark meegroeit met het aantal gebruikers, dus hoe meer mensen aansluiten, hoe sneller het wagenpark verder groeit.”

Inbreiding en uitbreiding

De komende jaren hoopt cambio eerst en vooral verder te kunnen gaan op het ingeslagen pad en nog meer mensen ertoe te overtuigen af te stappen van die eigen wagen ‘voor de deur’. Gisquière: “Niet langer het bezit van een wagen, maar de toegang tot mobiliteit zal in de toekomst voor meer en meer mensen de perfecte oplossing blijken. Dit zal leiden tot een verdere inbreiding (dichter netwerk van ophaalpunten) en uitbreiding (meer deelnemende steden en meer naar de rand in bestaande cambio-steden) van het cambio-netwerk.”

Kleinere ecologische bandafdruk

“Een andere uitdaging wordt de verdere vergroening van ons wagenpark en integratie van andere modi zoals deelfietsen en openbaar vervoer waardoor autodelen als onderdeel van een totaalpakket nog interessanter wordt om te gaan concurreren met de eigen wagen”, aldus Gisquière.

Mobiliteit van morgen

Uit onderzoek blijkt dat Cambio-gebruikers de wagen ook minder en minder gebruiken en vaker een beroep doen op duurzamere alternatieven als fiets, bus, tram, trein,… Of ze combineren: met de trein reizen ze bvb naar een andere stad in België om het natraject vervolgens af te leggen met een cambio-deelwagen. Zo werkt cambio – samen met haar partners – aan de stad en de mobiliteit van morgen.

Met haar vloot aan deelwagens haalt cambio Vlaanderen zo’n 9.400 private auto’s van de straat. Dat komt neer op ca 18 voetbalvelden aan parkeerruimte die vrijgemaakt wordt. “De komende jaren streven we ernaar ook het lokale beleid mee op sleeptouw te nemen en de vrijgekomen parkeerruimte om te zetten naar meer open ruimte om te ontmoeten, te spelen,…”, legt Gisquière uit.