In het voorjaar van 2017 worden tal van nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst. Tegen 2020 moet Vlaanderen maar liefst 2.500 laadpalen rijker zijn. Minister van Energie Bart Tommelein en netbeheerders Infrax en Eandis stelden daarvoor een spreidingsplan van vier jaar op. De laadpalen in het straatbeeld moeten, naast de laadpunten thuis en op bedrijfsterreinen, de derde belangrijke pijler worden voor elektrische oplaadinfrastructuur.
Op Antwerpen, Leuven en Sint-Truiden na doen alle Vlaamse gemeenten een beroep op Eandis en Infrax voor de realisatie van het project. In Gent worden het komende jaar 48 laadpalen geplaatst. In Aalst en Sint-Niklaas gaat het om 11 laadpalen, in Dendermonde en Geraardsbergen zijn dat er 5 en in Lokeren, Ronse en Ninove 4. Tegen 2020 moet dat aantal aanzienlijk stijgen. Gent zou dan 162 laadpalen ter beschikking hebben, Aalst 42 en Sint-Niklaas 36. Voor Dendermonde en Geraardsbergen zijn in 2020 19 laadpalen voorzien. In Lokeren gaat het om een totaal van 13, in Ronse 16 en in Ninove 17. Elke laadpaal beschikt bovendien over twee laadpunten.
De steden en gemeenten bepalen samen met de netbeheerders en de binnenkort aangeduide exploitant waar de laadpalen effectief geplaatst worden. Bij de keuze van de locaties wordt onder meer rekening gehouden met de goede bereikbaarheid, de mogelijkheid tot langer parkeren en de nabijheid van winkels of sportcentra. Ook wordt er gewerkt met het principe ‘laadpaal volgt wagen’ naar daar waar veel elektrische wagens rijden.
De combinatie van alle types laadpunten moeten elektrisch rijden in Vlaanderen in de nabije toekomst aantrekkelijk en makkelijk maken. “Het woon-werkverkeer is voor de meeste mensen gedekt”, meent Vlaams Minister van Energie Bart Tommelein. “Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden.”