Domino’s werd in 1994 opgericht in België en er zijn inmiddels 31 vestigingen in ons land, waarvan twee in Oost-Vlaanderen, namelijk in Gent en Sint-Niklaas. Domino’s Pizza België maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE). DPE is in Australië beursgenoteerd en is de master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw Zeeland, Japan, Frankrijk, België en Nederland.
Op dinsdag 11 augustus publiceerde Domino’s Pizza Enterprises Limited, moederorganisatie van Domino’s Pizza België, haar jaar resultaten.
DPE rapporteerde een nettowinst van 64 miljoen dollar, ruim 40% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Voor Europa komt de winstgroei zelfs uit op 92%. Ook België laat sterke groeicijfers zien. Opvallend is dat ruim 30% van de recordomzet in ons land online wordt besteld. Technologie is een belangrijke groeifactor voor Domino’s.
“Via technologie willen we de klant gemak en volledige controle geven over het bestel- en afleverproces”, aldus André ten Wolde, CEO Domino’s Pizza Benelux. “Van alle online bestellingen gaat de helft via mobiele apparatuur. Steeds meer mensen bestellen via de mobiele website en de vernieuwde pizza app, die ook beschikbaar is voor de net verschenen Apple Watch”.
Domino’s Pizza is koploper als het gaat om innovatieve introducties. Zo introduceerde ze eerder dit jaar de vernieuwde “Pizza Chef” app waarmee de zelf samengestelde pizza visueel zichtbaar werd voor de klant en kwam ze in mei met de ‘snel bestellen’ module, waarbij de klant in 4 kliks razendsnel zijn laatste order kan herbestellen. Het store rating systeem werd in juni geïntroduceerd. Middels dit systeem kan de klant zijn feedback geven en zijn ervaring met Domino’s delen. Het systeem zal de komende maanden verder worden uitgebreid.
In mei dit jaar opende Domino’s Benelux haar tweehonderdste vestiging. In België werden 10 vestigingen geopend. Nieuw zijn de zogenaamde centrumvestigingen waarbij naast pizza’s ook pizzapunten worden verkocht. In een steeds groter aantal Domino’s vestigingen wordt uitsluitend met elektrische scooters en – fietsen bezorgd en dit aantal blijft groeien.
De komende maanden zullen voor Domino’s naar het zeggen van het management in het teken staan van een de vernieuwde responsive website, het store rating systeem, een herziende positionering van het merk en verrassende nieuwe productintroducties.