Bedrijven kreunen onder torenhoge rekruteringskosten. Ze betalen zich blauw aan het verspreiden van hun openstaande jobs via gekende online kanalen. Tegelijk ervaren ze een lage succesratio en een snel verloop.
“Wij wilden dit probleem voor bedrijven oplossen op alle vlakken: de manier waarop je een vacature opmaakt, kan anders. En de verspreiding van openstaande jobs moet dan weer veel gerichter”, legt Alexander Synhaeve uit. “Bedrijven kunnen bij ons intekenen voor authentieke videorecruitment marketing. Heel concreet versterken we rekrutering met video’s die we uitgekiend verspreiden om heel gericht de juiste mensen aantrekken. En dit aan een interessante kost.”
Vacatures: 90 % ingevuld
De combinatie van authentieke video’s en slimme verspreiding is goud waard, zo blijkt uit de cijfers. “We lanceerden intussen meer dan 60 videocampagnes, waarbij de instroom van goede kandidaten telkens in de eerste week na de lancering op gang kwam.” Gevolg: 90 % van de vacatures kon succesvol ingevuld worden. Hoe dit hoge cijfer te verklaren is? “Wie via een video al heeft kennisgemaakt met de werkplek, de collega’s en de manager, heeft realistische verwachtingen. De sollicitant zal bovengemiddeld goed passen bij de bedrijfscultuur en zal daardoor ook niet snel afhaken”, legt Synhaeve uit.
Vliegen doorheen toekomstige werkplek
En zelfs bedrijven waar de vacature niet direct werd ingevuld, lieten zich tevreden uit over het effect van hun vacaturevideo. “Ze merkten stuk voor stuk een toename aan geïnteresseerde klanten”, vertelt Synhaeve. “Zo’n authentieke behind the scenes video creëert vertrouwen. Niet alleen bij toekomstige medewerkers, ook bij klanten.”
Naast authentieke videovacatures en bedrijfsvideo’s startte Tomorrow dit jaar als eerste in België met het creëren van First Person View-bedrijfsvideo’s. “We sturen onze FPV-drone doorheen de kantoren, de opslagruimten en productiehallen. Zo tonen we een potentiële kandidaat of een kersverse medewerker hoe de werkplek eruit ziet.”
Deze aanpak ging niet onopgemerkt voorbij, want Synhaeve kreeg plots aanvragen uit Amsterdam, Parijs en Barcelona om met deze techniek een aantal werkplekken te showcasen. “Het is een fantastische manier om alle medewerkers – waar ze zich ook bevinden – van heel dichtbij te laten kennismaken met hun nieuwe werkgever. De dronevideo wordt voor veel bedrijven een vast onderdeel van het onboardingtraject”, voorspelt Synhaeve.
YouTube voor vacatures: Vacatube
Dat Synhaeve zijn expertise in de recruitmentmarkt graag koppelt aan innovatie en nieuwe ideeën, bewijst zijn nieuwste brainchild: Vacatube. Een videoplatform specifiek voor rekrutering en sollicitatie. Hoe dat precies werkt? “Vacatube is een zot idee dat ontstond uit de nood bij kandidaten om vlot via video te solliciteren. Twee developer-ondernemers, Emiel Decuyper en Thibault Denis, geloofden in het idee en zetten er als CTO’s hun schouders mee onder. Zo ontwikkelden we een intuïtief videoplatform dat misschien wel het YouTube van recruitment belooft te worden”, lacht Synhaeve.
De vergelijking met YouTube is niet ver weg. Concreet kunnen bedrijven op een eigen kanaal hun videovacatures posten. Kandidaten kunnen reageren met een videosollicitatie. Via tags en tools die helemaal afgestemd zijn op de rekruteringsmarkt, vinden kandidaten snel de vacatures die matchen. Wie nieuwsgierig is, kan zich al inschrijven voor de betaversie van Vacatube.